odense havn

Kendskab, attraktivitet og rejselyst

12.5.2025
Foto: Johan Joensen

Rapporterne viser udvalgte resultater fra VisitDenmarks internationale Image- og Potentialeanalyse 2025.

Hvert år tager VisitDenmark temperaturen på Danmark som feriedestination. Med flere end 10.000 interviews med potentielle turister fra de syv vigtigste lande for dansk turisme, undersøger vi, hvor mange, der kender Danmark, og hvor attraktiv Danmark er, når der skal vælges feriedestination. Der bliver set på kendskab til Danmark og på Danmarks attraktivitet som feriedestination i forhold til en lang række andre nordeuropæiske lande.

Undersøgelsen bliver blandt andet brugt som baggrund for at sikre, at VisitDenmark bruger ressourcerne fornuftigt, når markedsføringsindsatsen skal prioriteres.

Igen i år kan man se, at kendskabet til Danmark som feriedestination er udtalt i Norge og Sverige, og at Danmark ligger højt på listen over attaktive feriedestinationer på de to markeder. Man kan også se, at nederlændernes kendskab til Danmark som feriedestinaiton er steget de seneste 10 år, og at Danmark i 2025 fortsat rangerer højt på tyskernes liste over foretrukne udenlandsrejsemål.

VisitDenmark har gennemført tilsvarende undersøgelser siden 2012. Dataindsamlingen til den seneste undersøgelse er gennemført i marts/april 2025.