Målet er at skabe et grundlag for ensartet og vidensbaseret opgørelse af de umiddelbare turismeøkonomiske effekter af events. Modellen kan bruges dels som prognose til at beregne forventede effekter for en mulig event og som evaluering af de turismeøkonomiske effekter af en afholdt event. Fordelen ved at bruge modellen er, at der skabes et vidensgrundlag om eventafholdelse, så man kan sammenligne de turismeøkonomiske effekter fra event til event.
Redskab til læring, planlægning og evaluering
Modellen for opgørelse af de turismeøkonomiske effekter skal ses som et redskab til læring, planlægning og evaluering. Modellen, i sig selv kan ikke svare på, om et event kan betale sig på bundlinjen. For eksempel indgår lokale tilskueres billetkøb, sponsorater m.m. ikke i de turismeøkonomiske beregninger. Selve det økonomiske resultat for arrangørerne af eventet kan i princippet være negativt, mens de samlede samfundsmæssige effekter kan være positive. Og omvendt.
Opgørelsen af den samlede samfundsøkonomiske bundlinje kræver, ud over de turismeøkonomiske nøgletal, i princippet også en værdifastsættelse af svært målbare fænomener på både plus- og minussiden. Af positive effekter kan eksempelvis nævnes branding og markedsføringseffekter og værdi for lokale i form af fx stolthed og opbakning, mens minussiden omfatter ekstraordinære eventomkostninger, ressourceforbrug og gener som fx trængsel for lokalbefolkningen og alternativomkostninger af evt. offentlige midler.
Alt efter målsætningerne for eventet kan modellen for turismeøkonomisk effektmåling supleres med evaluering på andre relevante parametre.