Internationale mad- og gastroturister på ferie i Danmark

En ny rapport viser, at mad- og gastronomiske oplevelser er en vigtig del af ferieoplevelsen i Danmark, og mange turister har blik for den gode mad.

Turister tiltrækkes af madoplevelser

Lokale madoplevelser og gastronomi er med til at tiltrække turister til Danmark. For 28 pct. af de udenlandske turister i Danmark er madoplevelser, spise ude eller gastronomi årsag til at vælge Danmark som rejsedestination.

Madoplevelserne i Danmark spænder bredt, her er alt fra madfestivaller, madmarkeder og restauranter med Michelin-stjerner til lokale kulinariske oplevelser som røgerier, kroer, ø-specialiteter og gårdbutikker. Netop derfor er mad noget, der motiverer rigtig mange turister til at tage til Danmark.

For langt de fleste turister er madoplevelser blot én af mange oplevelser som tiltrækker dem til Danmark. Mad- og gastroturisterne i Danmark bliver ligeledes motiveret af bl.a. den venlige befolkning, det at Danmark er et trygt rejsemål samt den lokale atmosfære.

Læs mere om de internationale mad- og gastroturister i Danmark her. Rapporten er baseret på VisitDenmarks Turistundersøgelse 2017. 

 

Mad i markedsføringen af Danmark

Mad er et effektivt redskab i markedsføringen af Danmark, da det giver en masse visuelle og sanselige associationer, der kan give appetit på en ferie i Danmark.

Fortællingen om de mange danske madoplevelser er en central del af Danmarks brand som rejseland: "come and be part of it". Mad er en af VisitDenmarks 7 temafortællinger, der bruges til at differentiere Danmark fra konkurrenterne.

Læs mere om den danske temafortælling Good Food.

Del denne side

Mad som rejsemotiv

Spørgsmål: Hvad er årsagerne til, at du valgte at holde ferie i Danmark? 

VisitDenmarks definerer mad- og gastroturister som turister, hvor ”madoplevelser/spise ude/gastronomi” i høj eller afgørende grad har haft betydning for, at turisten har valgt at holde ferie i Danmark. 

Udenlandske turister på ferie i Danmark
Rejsemotiv: Madoplevelser/spise ude/gastronomi

Kyst- og naturferie: 22%
Storbyferie: 37%
Alle udenlandske turister: 28% 

Kilde: VisitDenmarks Turistundersøgelse

Oplæg til Team Gastro

Mad er globalt set et hot tema. Det kan ses på antallet af medier og communities for Foodies, madprogrammer på tv og folks almene øgede interesse omkring mad. Mange lande/destinationer forsøger at gøre sig bemærkede på denne front - blandt andet Sverige.  

Se oplægget her

Lokale madoplevelser i KystDanmark

Forskningsprojekt: kvalitative interviews med kystturister om deres madoplevelser i Kystdanmark. Udgivet af Aalborg Universitet.