Portæt af Ghita Scharling Sørensen

Markedsfokus 2023: God udsigt til flere franske og italienske turister i hele Danmark

9.3.2023
Foto: Robin Skjoldborg

Franskmænd og italienere har altid valgt Danmark på grund af vores kultur, historie, design og arkitektur. Maden er med årene også blevet et vigtigt motiv, og nu retter VisitDenmark fokus mod outdoor, camping og de autentiske oplevelser på destinationerne.

Fra VisitDenmarks markedskontor i Milano fortæller markedschef Ghita Scharling Sørensen om markederne Italien og Frankrig:

Hvordan ser det ud med rejselysten i Italien og Frankrig? 

Det ser ganske godt ud.  Vi kom ud af 2022 med højere overnatningstal end 2019 for franskmændenes vedkommende, italienerne derimod var nede med 13 pct i forhold til 2019. Men jeg har gode forventninger til begge markeder for 2023: August, der er den store rejsemåned for italienerne, lå sidste år over 2019 niveau og også september, oktober og december var gode. 

Franskmændene var jo en god historie i dansk turisme sidste år. Fra maj til september og også i december var der flere overnatninger end i 2019, så jeg tror, at Tour de France i Danmark var en øjenåbner, som vi kan få gode resultater af i fremtiden.

Og ikke mindst: På begge markeder ligger de rejserelaterede søgninger mod Danmark pænt over søgningerne i 2019 og selvfølgelig langt over 2022, der var præget af coronarestriktioner både hernede og i Danmark i begyndelsen af året. Det lover godt for 2023!

Hvad betyder inflation, energikrise og krigen i Ukraine for franskmændene og italienernes rejselyst?

Det fylder meget i hverdagen på samme måde som i andre lande. Undersøgelser viser, at man generelt påtænker at spare på restaurantbesøg og på større køb af fx hårde hvidevarer, men også at man måske ændrer kost og spiser mindre kød og eventuelt skal spare på rejser. Men rejserne er det sidste, man ønsker at spare på, og vores målgruppe er ikke de økonomisk mest udsatte.

Det gør os optimistiske med hensyn til at tiltrække sydeuropæerne til Danmark. 

Hvordan ser rejseadfærden ud efter corona? Er der nye rejsetendenser, man skal være opmærksom på?

Der er kommet større interesse for  ”second city”, og sydeuropæerne ønsker autentiske oplevelser som aldrig før. De ønsker at rejse andre steder hen end de sædvanlige Og det er en trend, som kan komme os i Nordeuropa til gode. I den udvikling ligger også, at der har været meget hedt i Sydeuropa de seneste somre. Det betyder, at mange søger væk fra varmen, fx op i bjergene eller decideret nordpå. At Danmark har et tempereret klima er faktisk et budskab, som vi er begyndt at kommunikere proaktivt.

Camping vækster på begge markeder. I det hele taget er der fokus på outdoor, og der er mange af dem, som vi kalder de nye campister, der kigger mod Danmark. Det er turister, som kan lide at gå på opdagelse, og som rejser efter det frie liv og udendørs aktiviteter, og som vil spise godt og lokalt og få en masse historiske og kulturelle oplevelser med sig retur i camperen. 

Der er et godt potentiale i den målgruppe, for Danmark har en mangfoldighed af varierede oplevelser inden for en meget lille radius, og jeg tror, at vi fremover kan få mange franskmænd og italienere ud af København, som jo klart har været deres favorit  i mange år. Ikke at det er et mål i sig selv, men mere et udtryk for at vi kan inspirere til en længere ferie og rundrejse i Danmark ved at præsentere de mange oplevelser på destinationerne for dem.

Hvordan står Danmark på det franske / italienske marked? 

Vi har et rigtig godt udgangspunkt, og det skyldes ikke kun de generelle rejsetrends. Men det spiller positivt ind, at Tour de France og vores madscene har betydet meget for kendskabet til Danmark, og Danmark er rig på historie og kultur, som er vigtige rejsemotiver.

I år kan vi jo særligt fremhæve arkitektur i verdensklasse – og det er ikke kun København, der kan præsentere det. På samme måde er vores danske cuisine og lokale specialiteter, som helt klart optager sydeuropæerne, jo heller ikke kun at finde i storbyerne. Også det koldere klima kan få betydning for, at flere vælger Danmark.

Og så er det faktisk cool at tage til Norden, bl.a. på grund af vores livsstil, maden, vores design og omdømme for bæredygtighed. Vores undersøgelser viste sidste år, at 25 pct. af turisterne i Rom og Milano og hele 46 pct. af turisterne i Paris havde taget hensyn til miljøet på deres seneste ferie, og at endnu flere forventer, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn vil få betydning for deres fremtidige rejsevalg. Mange af dem opfatter Denmark som et attraktivt rejsemål.

Hvordan vil VisitDenmark agere i markedet i 2023?

Vi vil selvfølgelig fremhæve alle de mange outdoor oplevelser, camping, maden, kultur og historie, arkitektur og design – og ikke mindst de mange autentiske oplevelser,  som Danmark og de danske destinationer byder på.

I år bliver der større fokus på pressebearbejdning og presserejser, for vi har samarbejder med flere destinationsselskaber end tidligere. Det betyder, at vi har rigtig mange gode historier at fortælle, og gode historier interesserer de gode medier. Så vi forventer at få skubbet mange fortællinger ud til turisterne via medierne. 

Som altid vil vi være i tæt samarbejde med tour operatørerne, hvor der er mulighed for at præsentere danske fortællinger og produkter. Vi satser også på co-branding samarbejder med stærke brands , som kan styrke vores synlighed på markedet, og hvor vi når ud til nye målgrupper. Vi har vores BtC  branding kampagne: Don’t be a Tourist – be an Explorist som kører hernede, hvor vi også har et stort samarbejde med to store mediehuse, La Repubblica samt Les Echos/Le Parisien, der omfatter branding på deres kanaler, i nyhedsbreve, på sociale medier mm., som præcis rammer vores målgrupper.