A man swims from the Urban Rigger student housing block designed by Bjarke Ingels Group in Copenhagen, Denmark

Hver fjerde turist i metropolerne har taget bæredygtige hensyn på ferien

25.11.2022
Foto: Daniel Rasmussen - Copenhagen Media Center

Bæredygtighed står højt på agendaen blandt turisterne i London, Paris, Milano og Rom. Samtidig vurderer de, at Danmark er et attraktivt land at besøge. Det viser en undersøgelse, VisitDenmark har gennemført i de fire europæiske metropoler. 

Mellem 42 og 56 pct. af turisterne i Milano, Rom, London og Paris forventer, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn vil få betydning for deres fremtidige rejsevalg. De er grønne idealister, og en stor del af dem har allerede handlet på de gode intentioner. 

25 pct. af turisterne i Rom og Milano har taget hensyn til miljøet på deres seneste ferie. Det samme gælder 27 pct. af turisterne i London og hele 46 pct. af turisterne i Paris. 

Det viser interview med flere end 4.000 borgere i de fire europæiske storbyer, som VisitDenmark har gennemført i forbindelse med den årlige Image- og Potentialeanalyse. I fire rapporter fokuserer VisitDenmark på de grønne idealister og deres rejseadfærd. 

”Selv om det kun er en mindre del, som reelt træffer bæredygtige valg på deres ferie, så indgår bæredygtighed i overvejelserne hos næsten halvdelen af borgerne i London. Bæredygtig er blevet en vigtig parameter, når man holder ferie,” siger VisitDenmarks markedschef i Storbritannien, Dennis Englund. 

Fra Italien og Frankrig supplerer VisitDenmarks markedschef Ghita Scharling Sørensen: 

”Bæredygtighed prioriteres på tværs af nationaliteter. Men når man dykker lidt dybere, er der kulturelle forskelle, som gør sig gældende på de forskellige markeder. Hvad der forbindes med bæredygtighed, er forskelligt,” siger hun. 

Paris skiller sig ud 

I Paris finder man den største andel grønne idealister, nemlig 56 pct. af indbyggerne. 46 pct. af dem har allerede taget bæredygtige hensyn på deres seneste ferie. 

”Bæredygtighed er meget højt på agendaen i Frankrig, særligt i de større byer. Franskmændene går op i madspild, økologi, affaldssortering, bæredygtig mode og hvordan den daglige transport kan blive mere miljøvenlig. I den forbindelse har Danmark meget at byde på, men Frankrig er også selv på forkant på flere områder,” siger Ghita Scharling Sørensen. 

Sidste år indførte Frankrig forbud mod korte indenrigsflyvninger, hvis det er muligt at erstatte rejsen med tog. Det har dog ikke gjort franskmændene skamfulde over at flyve. 

”Selv om franskmændene er optagede af bæredygtighed, flyver de stadig. De grønne idealister flyver dog mindre. Men der tales ikke om flyskam hernede,” siger Ghita Scharling Sørensen. 

Danmark opfattes som et attraktivt land

Danmark står stærkt som rejsemål blandt de grønne idealister, viser undersøgelsen. Mellem 55 og 67 pct. af de grønne idealister i de fire storbyer opfatter Danmark som et attraktivt rejsemål.  

”Bæredygtighed er en styrkeposition for Danmark. Ikke fordi Danmark nødvendigvis er de bedste til bæredygtighed, men fordi Danmark også gør det godt på dette område,” siger Dennis Englund og tilføjer:  

”Bæredygtighed er med at understøtte fortællingen om Danmark som en kvalitetsdestination. Det betyder noget for vores målgruppe, som er bedre uddannet og tjener bedre end gennemsnittet i Storbritannien,” siger han. 

Undersøgelsen viser også, at omkring tre ud af fire grønne idealister i metropolerne opfatter Danmark som et miljøvenligt rejsemål. Danmark er dog i stærk konkurrence med de øvrige nordiske lande, som bliver opfattet som lidt mere miljøvenlige end Danmark. 

”I det nordeuropæiske konkurrentfelt står Danmark stærkt i forhold til Irland og Tyskland, men vi har helt sikkert en udfordring i forhold til Sverige, Norge og Finland, som lidt flere turister opfatter som miljøvenlige rejsemål. Dog står vi virkelig stærkt som cykeldestination, og årets Tour de France har været med til at styrke denne position på de sydeuropæiske markeder,” siger Ghita Scharling Sørensen. 

Bæredygtighed i markedsføringen 

I både Italien, Frankrig og Storbritannien arbejder VisitDenmark med bæredygtighed som en del af fortællingen om Danmark. Begge markedschefer er dog opmærksomme på, at det kan være vanskeligt at kommunikere bæredygtige budskaber. 

”Vores strategi er at få andre til at fortælle om bæredygtighed. Derfor klæder vi vores pressekontakter og travel trade samarbejdspartnere på, så de kan være med til at sprede budskabet om bæredygtige initiativer og oplevelser i Danmark,” siger Dennis Englund. 

Samme tilgang gør sig gældende i Italien og Frankrig. Når markedskontorerne planlægger en gastroevent, kan det være med fx madspild eller økologi som tema. Og når der er arkitektur-år i København i 2023, bliver der arbejdet med bæredygtige vinkler over for pressen. 

Et individuelt perspektiv 

Flere og flere turoperatører får en bæredygtig profil, og dem er VisitDenmarks markedskontorer særligt opmærksomme på – også fordi de typisk henvender sig til målgrupper, der har et højt forbrug og går op i kvalitet, og dermed matcher profilen for målgruppen på markederne. 

”Vi er meget opmærksomme på at have en bæredygtig vinkel på vores aktiviteter. Når vi kommunikerer København er det som en livable city med rent vand i havnen, god offentlig transport, grønne oaser og cykelstier – elementer, som giver indbyggerne livskvalitet og som også er reason to go,” siger Ghita Scharling Sørensen og tilføjer: 

”I Nordeuropa tager man i højere grad bæredygtige hensyn for klodens skyld. I Sydeuropa skal man også kunne se en personlig fordel i at vælge bæredygtigt. Når produkter med en bæredygtig eller grøn profil bliver markedsført hernede, så er det også med argumenter om, at produktet gør dig sundere, smukkere eller lignende.” 

Læs om bæredygtighed og turisme på nærmarkederne 
 

Hent rapporterne

Turisme og bæredygtighed 

VisitDenmark har gennem de seneste år bidraget med data om bæredygtig turisme. Blandt andet rapporter om turisternes forventninger til deres rejseadfærd fremadrettet, samt hvorvidt bæredygtighed har spillet og vil spille en rolle for rejseadfærd og destinationsvalg. 

Rapporterne er baseret på web-interview indsamlet i 2022 i på nærmarkederne Tyskland, Norge, Sverige og Holland samt i de fire storbyer London, Paris, Milano og Rom i forbindelse med VisitDenmarks årlige internationale Image- og Potentialeanalyse.

Læs mere om, hvordan VisitDenmark fremmer bæredygtig udvikling i dansk turisme