rekruttering til AU Challenge 2019

Studerende skal dyste i bæredygtighed

9/19/2019
Foto: Aarhus Universitet

Som led i en målrettet employer branding-indsats deltager VisitDenmark som casevirksomhed i dette års AU Challenge.

Der var stor spørgelyst blandt de studerende, da VisitDenmark tidligere på ugen tjekkede ind på Matematisk Kantine og på campus for Business og Social Science på Aarhus Universitet for at skabe interesse for dette års Aarhus University Challenge. Der blev talt om turisme, bæredygtighed og kompetencer, da VisitDenmarks tre repræsentanter mødtes med de studerende.

Dette efterår arbejder VisitDenmark sammen med Aarhus Universitet om AU Challenge 2019, der er en af de mest tværdisciplinære case competitions i den akademiske verden. VisitDenmark er en af tre casevirksomheder i konkurrencen, og samarbejdet er en del af organisationens employer branding strategi, der skal sikre, at VisitDenmark fortsat kan tiltrække skarpe talenter til at udvikle markedsføring, analyser og digitale løsninger.

”Vores strategi har flere fokusområder. Det ene er tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, som aktuelt udmønter sig i det strategiske samarbejde med Aarhus Universitet om bl.a. AU Challenge, hvor 40 studerende kommer til at arbejde med en konkret case, der handler om turisme. Temaet er bæredygtighed. Det er sigtet, at vi får skabt et tæt samarbejde med Aarhus Universitet, hvor vi kan bidrage til undervisningen, og hvor de kan bruge cases fra os i deres undervisning,” siger Anders Rosbo.

Skal øge kendskabet 

I forbindelse med AU Challenge 2019 er det målet at øge kendskabet til både VisitDenmark og til turismen generelt blandt de studerende. Ifølge Anders Rosbo er der et behov, også selv om jobansøgningerne i forvejen er mange.

Turismen har udviklet sig afgørende i de senere år og er i dag en af de mest digitaliserede brancher. Men det er ikke alle, der er opmærksom på den udvikling, som jo hele tiden accelererer.

”Det er i fredstid, man skal investere. Turismen har udviklet sig afgørende i de senere år og er i dag en af de mest digitaliserede brancher. Men det er ikke alle, der er opmærksom på den udvikling, som jo hele tiden accelererer. I VisitDenmark har vi generelt ingen problemer med at få kvalificerede ansøgere til vores stillinger, så derfor kunne vi jo bare sige: Det er fint! Men vi har valgt en anden proaktiv, offensiv strategi. Det har vi gjort for at sende et klart signal til de studerende og potentielle medarbejdere om, at vi er en professionel og seriøs organisation, som det kan være attraktivt at arbejde for,” siger Anders Rosbo.

Medarbejdere får ordet

Deltagelsen i AU Challenge 2019 er blot et ud af flere tiltag i VisitDenmarks employer branding strategi. Sidste år blev der lanceret tre medarbejdervideoer, som giver et indblik i organisationens daglige virke fra de ansattes perspektiv. Ifølge Anders Rosbo er fokus her såkaldt ’employee advocacy’, hvor medarbejderne får ordet, så omverdenen mødes i øjenhøjde.

At give medarbejderne ordet er også en del af strategien generelt, fx ved at VisitDenmarks medarbejdere poster fra deres arbejdsliv på sociale medier.

”I dag følger vi hellere personer, end vi følger virksomheder, og kommunikation, der kommer fra medarbejdere, opfattes typisk som mere troværdig, end det der kommer fra en ledelse. Derfor er er det vigtigt, at vi inddrager medarbejderne, der ofte har et helt andet take på at kommunikere det, vi laver”, siger Anders Rosbo.

VisitDenmark som arbejdsplads

Se Kathrine, Michael og Mads fortælle om deres job. 

Mød Kathrine

Foto: Shoot Happens

Mød Michael

Foto: VDK

Mød Mads

Foto: VDK

Starten på et spændende efterår

I alt skal omkring 120 studerende samarbejde og dyste inden for rammerne af dette års højaktuelle emne, bæredygtighed, og vinderholdet præmieres med en pengesum på 10.000 kr. samt muligheden for at deltage i et intenst acceleratorforløb. Her skal de studerende i tæt samarbejde med VisitDenmark videreudvikle vinderkonceptet.

AU Challenge 2019 løber officielt af stablen primo november, hvor de studerende mødes med VisitDenmark for at løse en testcase, inden den officielle case competition afvikles den 14. og 15. november. Her er Anders Rosbo med i dommerpanelet sammen med repræsentanter fra de to øvrige casevirksomheder.