Woman with bike, taking a quick break along the N8 cycling route in Lolland-Falster, Denmark

Amerikanerne skal opleve et mere bæredygtigt Norden

25.5.2022
Foto: © Daniel Villadsen

En fælles nordisk kampagne skal få flere amerikanere til at få øjnene op for de særegne og lokale oplevelser, som Norden byder på. Kampagnen er rettet mod en ny målgruppe og går gennem turoperatørerne. 

Syv nationale turismeorganisationer har lanceret en nordisk kampagne i USA, som er målrettet en ny gruppe af amerikanske turister, nemlig de opdagelsesrejsende - også kaldet ”explorers”. 

Fælles for målgruppen er, at de rejser på andre måder og til andre steder end den typiske amerikanske turist. De har tilmed mere tid, bruger flere penge og er ikke mindst oprigtigt interesserede i den lokale kultur. 

Kampagnen går gennem Travel Trade, fordi det er den mest effektive måde at nå den lukrative målgruppe på det enorme amerikanske marked, forklarer Ninna Seerup, som er VisitDenmarks Travel Trade Manager i Storbritannien og USA.

”Vi har valgt at samarbejde med fire amerikanske turoperatører, som opererer i alle de syv nordiske lande, som står bag kampagnen. Turoperatørerne er store og kendte i USA. De arrangerer både kør-selv-ferier for turister, der rejser rundt på egen hånd, og de arrangerer mindre eksklusive gruppeture med guider for dem, som ønsker en samlet pakke.”

”Turoperatørerne har alle et agentled og et konsumentled, så på den måde rammer vi bredt og kan øge kendskabet til Norden i store agentnetværk, samtidig med at vi bearbejder det direkte salg til den specifikke målgruppe af forbrugere, vi går efter,” siger hun. 

Mere bæredygtige rejser 

Det er Nordisk Ministerråd, European Travel Commission og de syv nationale turismeorganisationer, som har finansieret den treårige kampagne for at udvikle og markedsføre bæredygtige rejser i Norden. 

Målet er at få flere amerikanske turister til at træffe mere bæredygtige valg, når rejsen går til Norden – blandt andet ved at rejse uden for den traditionelle højsæson, blive flere dage på samme sted, bruge flere penge og få dem rundt i de nordiske lande og besøge steder, som ikke normalt står øverst i rejsekatalogerne. 

”Med kampagnen kommer vi til at markedsføre Norden mere bredt på turoperatørernes platforme og dermed øge kendskabet til Norden og de mange oplevelser, som amerikanerne højst sandsynligt ikke kender, men som vil være eksotiske og interessante for netop denne målgruppe. Samtidig vil vi uddanne agenterne gennem fx webinarer, så de er bedre klædt på til at sælge de nordiske destinationer og de mange lokale oplevelser,” siger Ninna Seerup. 

Fra dansk side vil VisitDenmark have fokus på at trække de amerikanske turister mere rundt i landet ved at markedsføre oplevelser som øhop, vingårde, badehoteller i sommersæsonen og fx madfestivaler og østerssafari i skuldersæsonerne. 

København er fortsat et stort trækplaster og bliver i kampagnen blandt andet solgt ind på cykelture uden for centrum for at opleve lokalkultur, mens julemarkeder, attraktioner og arkitektur spiller en stor rolle i vintermånederne, som ikke er så kolde i den danske hovedstad som andre steder i Norden. 

God timing 

De amerikanske overnatninger i Norden har været i god vækst i en årrække op til pandemien, og en nordisk analyse viser, at Norden stod for 11 procent af de amerikanske rejser til Europa, hvilket er samme niveau som Spanien. 
De amerikanske overnatninger faldt dog kraftigt i både 2020 og 2021 som følge af pandemien og de mange rejserestriktioner. 

”Timingen for kampagnen er god. Norden er igen åben for amerikanske turister, og trods stigende priser og krigen i Ukraine er det amerikanske marked igen begyndt at røre på sig,” siger Ninna Seerup og peger på, at netop de opdagelsesrejsende vil være de første, som rejser ud igen. 

”Målgruppen er first movers. De er de første, som begynder at rejse igen efter corona. Og så er de vant til at rejse og ved godt, hvad det vil sige at rejse til nye kulturer,” siger hun. 

Kampagnen er en del af en treårig nordisk indsats for at udvikle og markedsføre bæredygtige rejser fra USA og Kina. Udviklingsdelen blev igangsat i 2021, men på grund af pandemien er selve markedsføringsdelen i USA først blevet lanceret i april 2022. Udviklingsindsatsen i Kina kører på et meget lavt niveau indtil videre.