Kanufahren in Nortjütland an der Dänischen Nordsee

Flere hollændere på ferie i Danmark

11.3.2022
Foto: Mette Johnsen

Hollændernes rejselyst er på niveau som før pandemien, og en stor kampagne skal nu inspirere hollænderne til at vælge Danmark, når de booker ferie til foråret eller sensommeren.

”Meget tyder på, at det hollandske rejsemarked kommer sig relativt hurtigt efter pandemien,” siger markedschef Mette Rodenhuis-Carlsen, VisitDenmark i Holland. 

Sammen med 11 danske destinationer har det hollandske markedskontor netop lanceret en stor kampagne med et samlet budget på over 9,5 millioner kroner for at påvirke hollændernes stigende rejselyst i retning af Danmark. Og det er der gode muligheder for, siger hun. 

”Der er et godt momentum for Danmark i øjeblikket. Kendskabet og attraktiviteten er blevet større under pandemien, hvor Danmark gentagne gange har skabt positive overskrifter i medierne for håndteringen af corona. Samtidig tilbyder Danmark et ferieprodukt, der passer godt til hollændernes feriebehov post corona. Her er god plads, rent, og så kan hollænderne køre til Danmark i bil, hvilket de i stigende grad forventer at gøre som følge af pandemien.” 

Flere har lyst til Danmark 

Under pandemien var andelen af hollændere, som forventede at holde ferie, nede og runde 63 procent. Men i år svarer 81 procent af hollænderne, at de forventer at rejse på ferie, og det er stort set samme niveau som før pandemien, hvor andelen lå på 83 procent. Det viser en stor undersøgelse, som ANWB – den hollandske pendant til FDM – har gennemført. 

Undersøgelsen viser også, at hollænderne forventer at tage på lidt flere ferier end i 2019, og at 5 procent forventer at tage til Danmark. Det er flere end før pandemien, hvor markedsandelen lå og svingede mellem 2 og 3 procent. 

”Flere hollændere har fået øjnene op for Danmark, og den stigende rejselyst skal forløses i den kommende tid, hvor hollænderne booker deres ferie. Derfor sætter vi ind med et stort markedstryk nu for at få hollænderne hertil i forsommeren og endnu et burst i juni med henblik på ferie i sensommeren,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.  

Stor tv-indsats

Kampagnen er opdelt i to bursts, hvor hovedaktiviteten er en tv-indsats understøttet med online video på blandt andet YouTube. Første burst har fokus på ferie i forsommeren (april, maj og juni), mens andet burst skal inspirere til ferie i sensommeren (august og september). 

Tv-indsatsen skal sikre, at otte ud af ti hollændere i målgruppen 35-54 år har set kampagnespottet mindst én gang. 

Tv-indsatsen bliver fulgt op af annoncer i samarbejde med de 11 destinationerne, som er med i kampagnen. Målet er at fortælle mere om de enkelte destinationer gennem native advertising, Facebook eller Google Display annoncer, så der skabes et flow og en synergi mellem aktiviteterne på markedet. 

”Styrken i kampagnen er, at vi løfter i flok og gennemfører en samlet indsats, der kan være med til at rykke på kendskabet til Danmark i markedet. Danmark bliver supersynlige i markedet,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.   

Efter første burst følger desuden special interest indsatser inden for camping og cykel, hvor sidstnævnte læner sig op ad den danske Tour de France start i begyndelsen af juli. 
 

Fakta: Det hollandske marked

I 2021 var der godt 730.000 hollandske overnatninger i Danmark. Det er en stigning på 68,5 procent sammenlignet med 2020, men stadig kun omkring halvdelen af overnatningerne i 2019. 

Den store stigning i forhold til 2020 betyder, at Holland i 2021 er det andet største marked for dansk turisme. 

Markedet har været i positiv udvikling gennem en årrække før pandemien. Samtidig viser VisitDenmarks årlige Image- og Potentialemåling, at andelen af hollændere, som anser Danmark som en attraktiv destination er steget fra 33 procent i 2019 til 47 procent i 2021. 

Kampagnespot

Holiday house at Henne Strand, West Jutland

Feel at home outdoors

Foto: © Jakob Vingtoft