Italiensk interesse for hele Danmark
Med mange flyforbindelser at vælge imellem er det blevet endnu nemmere for italienerne at rejse ud i landet, når turen går til Danmark. For Small Danish Hotels har det italienske marked et godt potentiale.
Der var sat over til en fantastisk madoplevelse, da den italienske kok, influencer og showman Max Mariola torsdag gik på scenen i Milano for at jonglere danske økologiske produkter sammen til velsmagende serveringer, der også lige satte et visuelt udråbstegn. Anledningen var et samarbejde mellem Landbrug og Fødevarer, Eksportrådet og VisitDenmark, der havde hyret Max Mariola til at kokkerere ved en præsentation af danske økologiske fødevarer og Danmark som rejsedestination.
Flere end 25 italienske medier var mødt op for at lure ham kokkekunsten af og for at fortælle læsere og følgere om den danske tilgang til mad og økologi og om Danmark. Bl.a. de tre største dagblade Corriere della Sera, La Repubblica og La Stampa og livstilsmedierne Elle/ Elle Gourmet, Ilsole24ore og den store madportal Il Gusto.
Max Mariola er selv noget af en af en mediestjerne. Han er en af de vigtigste food influencers i Italien med 2,2 mio. følgere på Instagram, 1,2 mio. på Facebook og 706.000 følgere på YouTube. Han er et brand i sig selv og er kendt for sine typiske italienske retter, sit fokus på sport og sundhed, sin restaurant i Rom og ikke mindst sin glade stil og engagement, når han står i køkkenet på de sociale medier.
Stor eksponering
”Max Mariola er en perfekt ambassadør for Danmark, og han trak meget opmærksomhed til vores event. Dertil kommer, at Danmark og danske fødevarer nu får eksponering på hans SoMe kanaler, så vi kommer langt ud til en målgruppe, der interesserer sig for mad og sund livsstil,” siger Ghita Scharling Sørensen, der er VisitDenmarks markedschef for Italien og Frankrig.
”Vores opgave er at koble maden til destinationen og skabe interesse for at rejse til Danmark for selv at opleve det land, som i den grad er frontløber, når det gælder økologi. Både når vi taler produktion og forbrug,” siger Ghita Scharling Sørensen.
Event for Travel Trade
Med til eventen var også 17 turoperatører og rejseagenter med interesse for Danmark, og med til at præsentere Danmark som rejsedestination var Small Danish Hotels, Absalon Hotel og incoming bureauet Stedkender.
Comeback til Italien
Traditionelt har København været den populære destination for de italienske turister i Danmark, og her er der fortsat flest italienske overnatninger. Men i perioden 2019-2022 skød overnatningerne uden for de fire storbyer i vejret med en langt stejlere vækstkurve end storbyernes. I 2023 tog væksten i storbyerne igen fart, hvilket betød, at de italienske overnatninger nu er over 2019-niveauet.
”Det italienske marked var lang tid om at komme sig oven på corona. Men over sommeren tog rejselysten igen fart, og med 163 ugentlige flyafgange til Danmark er der et godt udgangspunkt for at få bragt Danmark i spil. Og det gælder hele Danmark, for italienerne er nysgerrige og rejser gerne rundt,” siger Ghita Scharling Sørensen.
Interesse for hele Danmark
At italienerne er interesserede i Danmark uden for storbyerne kan salgschef Flemming Gade Hansen fra Small Danish Hotels bekræfte. Allerede inden corona var den danske hotelkæde aktiv på det italienske marked, der dog gik helt i stå i forbindelse med pandemien. Men især i år har der været god efterspørgsel på både København og de flere end 60 hoteller uden for hovedstaden.
”Italienerne vil gerne opleve noget nyt, når de rejser ud. Samtidig skal det være nemt og også gerne trygt, og der er Danmark et rigtig godt bud, der oven i købet kan friste med god mad, natur og mange kulturoplevelser”, siger Flemming Gade Hansen.
Godt potentiale
”Vi har gode samarbejder med italienske agenter, som er med til at åbne Danmark for de italienske turister. Størstedelen af vores hoteller ligger vest for Storebælt, og vi kan se, at de italienske bookinger stiger. Der er nu mange flyafgange at vælge imellem, og ikke kun til København. Derfor er vi med på eventen i Milano, hvor vi kan styrke vores samarbejde med den italienske rejsebranche,” siger Flemming Gade Hansen.
Som alle andre aktører i dansk turisme har Small Danish Hotels set en nedgang i de svenske og norske gæster. Også derfor er en event, hvor man kan møde nye kunder, interessant.
”Vi tænker selvfølgelig også på, hvordan vi kan skaffe forretning til vores hoteller i sådan en situation. Og der ser det ud til, at Italien er et marked med et stort potentiale,” siger Flemming Gade Hansen.
Styrker kendskabet
I Rom og Milano kender hver fjerde noget eller meget til Danmark som feriemål, men generelt er Danmark dog ikke særlig kendt som feriedestination i Italien. Derfor er Ghita Scharling Sørensen glad for, at der allerede er fem destinationsselskaber, der har købt presseaktiviteter i år. Og flere kommer måske til i 2024.
”Danmark har et godt image blandt dem, der kender os, og vi har nærmest tradition for mange fine reportager og omtaler af Danmark på det italienske marked. København trækker selvfølgelig mange artikler, men der er også flotte omtaler af de andre destinationer, der nærmest opfattes som eksotiske. Det styrker kendskabet, men også vores aktiviteter i forhold til den italienske rejsebranche som vores event med Max Mariola er med til at bringe Danmark i spil.”