WorldPride in Copenhagen 2021

Ny kampagne spiller op til Copenhagen 2021

12.8.2021
Foto: Daniel Rasmussen, Copenhagen Media Centre

I en tværnational kampagne giver fire ambassadører fra LGBTI+ miljøet deres personlige anbefalinger og rejsetips til de danske storbyer. Kampagnen spiller op til "Copenhagen 2021" i august.

WorldPride og sportsbegivenheden EuroGames er kendte trækplastre i det internationale LGBTI+ miljø og gennemføres i år i København/Malmø under overskriften Copenhagen 2021. Under samme hat gennemføres et imponerende kulturprogram og hertil også en stor event med fokus på menneskerettigheder, lighed og inklusion.

Copenhagen 2021 forventes at tiltrække 200-300.000 deltagere i perioden 12. til 22. august, heraf mange udenlandske turister. Arrangørerne af de mange stort anlagte events har selvfølgelig måttet tilpasse ambitioner og arrangementer til gældende coronaregler. 

”For VisitDenmark er Copenhagen 2021 en fantastisk anledning til at tiltrække turister, men endnu mere for at brande Danmark og København på længere sigt og til en bredere målgruppe. Begivenheden giver gode muligheder for at fortælle om Danmark som et samfund med lige rettigheder, og hvordan vi historisk har været på forkant med at omfavne LGBTI+,” siger VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig, Ghita Scharling Sørensen. 

VisitDenmarks kampagne kører i Holland, Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Italien, og den består primært af digitale tiltag og stærke mediesamarbejder med såvel LGBTI+ medier og livsstilsmedier, der har en bredere målgruppe. 

Ambassadører anbefaler

Flere interessante personligheder fra målgruppen er ambassadører for Danmark i kampagnen, og de fortæller bl.a. om en Perfect Day i hhv. Odense, Aalborg, København og Aarhus. Deres anbefalinger giver masser af inspiration til alle, der ligesom LGBTI+ målgruppen rejser meget, og som derfor prioriterer kvalitetsoplevelser.

"Den lokale, autentiske oplevelse er noget, som virkelig er efterspurgt blandt turister. Her kan brugen af ambassadører sætte et nyt perspektiv på en destination, som turisten ellers ikke vil have fået. Ambassadørerne er med til at give et dybere indblik i deres by og tips til, hvad man kan opleve ved at inddrage personlige fortællinger om attraktioner, gastronomiske oplevelser og områder,” siger Marketing Manager Anna Wilkins på VisitDenmarks kontor i Storbritannien. 

Sandro, Lai, Mona Linaa og Sanne er fire danske ambassadører, som optræder i kampagnen på blandt andet det britiske marked. 

Her er VisitDenmark gået sammen med det officielle World Pride medie Pride Life Magazine, hvor kampagnen kører både digitalt og på print. I Italien kører den derimod i brede medier som Vanity Fair, og i Frankrig på livsstilmediet Konbini

”Vores aktiviteter på markederne tager afsæt i Copenhagen2021, og derfor kører vi kampagnen i LGBTI+ medier, men ikke kun. På den måde rammer vi målgruppen både specifikt og bredt, og vi når samtidig også ud til andre målgrupper hvor vi kan vække interesse for Danmark og lyst til at opleve destinationernes mange tilbud. LGBTI+ segmentet har ofte et stort rejsebudget og er nysgerrige turister, som ofte spiser ude og besøger kulturelle attraktioner og museer”, siger Ghita Scharling Sørensen.

I Holland har VisitDenmark et mediesamarbejde med markedets største LGTBI+ og livsstilsmedie Wing, og i Tyskland bruges offline og online advertorials samt bannere i medier til LGBTI+ målgruppen. 

World Pride afholdes hvert andet år, og sidste gang var New York værtsby for begivenheden.