Christianshavn Boat Rental and Cafe in Copenhagen is popular all year

Stor og vidtrækkende Københavner-kampagne

25.5.2022
Foto: govisitcopenhagen

Wonderful Copenhagen og VisitDenmark har søsat en stor og meget vidtrækkende kampagne for at få de udenlandske turister tilbage til København. 

De udenlandske turister har i den grad svigtet København under Coronapandemien. Derfor har Wonderful Copenhagen og VisitDenmark søsat en stor marketingindsats på en lang række udenlandske markeder. 

Timingen har været lidt forskellig på de enkelte markeder. Kampagnen gik i gang i april i Tyskland, i maj i Sverige og Norge, mens den vil gå i luften i Italien, Frankrig og Storbritannien i løbet af den næste uges tid.

”I forhold til marketingindsatsen på Norge og Sverige aktiverer vi et nyt greb med stort fokus på de oplevelser, vi ved, de allerede kender, og som hitter hos dem. Men samtidig bringer vi nye og inspirerende oplevelser frem, så der virkelig er en grund til at genbesøge byen igen for dem,” siger Erik Mortensen, chef for Global Brand Activation i VisitDenmark.

”Endvidere skaber vi synergi med de øvrige nationale brandingkampagner, som vi kører på markederne. På den måde får København fordel af et endnu større nationalt markedstryk. Målgrupperne er derfor allerede varmet op,” siger Erik Mortensen.

Turisterne fra nærmarkederne er på vej tilbage

Hotellerne melder, at turisterne fra nærmarkederne er på vej tilbage, men det er meget op ad bakke i forhold til resten af verden.

”Situationen er den, at vi stort set ingen gæster har fra Østen, og både Storbritannien og USA tager lidt tid at skubbe i gang. Men hvis jeg kigger på turister fra vores nabolande, er der en positiv tendens om, at de er på vej tilbage. Det er i øvrigt svært at kigge langt ud i fremtiden, da bookinghorisonten er ændret meget. Folk booker meget tættere på ferien end tidligere. Også prisen på flyrejser vil betyde en ekstra udfordring i forhold til den almindelige forbruger,” siger Daniel Hagen, Head of Reservations and Revenue Management på Arthur Hotels. 

Klaus Johansen, der er kommerciel direktør for Scandic Hotel Group, har samme melding i forhold til turisterne fra nærmarkederne:

”Hvis vi kigger på vores bookninger i den nærmeste fremtid, ser vi en klar tendens til, at turisterne fra især Sverige og Norge kommer tilbage, men også tyskerne har vi en forventning om vil komme stærkere tilbage, end vi har set de seneste år.”

Wonderful Copenhagen og VisitDenmark er nu i gang med at tilrettelægge efteråret og vinterens kampagneindsats i forhold til København. 

”Indhold og medieplaner til nu og de kommende måneder er på plads allerede. Og vi er nu i gang med planlægningen til efteråret og vinteren, hvor vi fastholder vores agile tilgang og er klar til at slå til der, hvor vi kan gøre størst forskel,” fortæller Erik Mortensen.

Se videospot

30 sekunders videospot til Storbritannien

A lady running at the rooftop playground Konditaget Lüders in Nordhavn, Copenhagen, Denmark

Copenhagen campaign - UK

Foto: Daniel Rasmussen - Copenhagen Media Center