
VisitDenmark udvider til nye markeder
Danmarks Nationale Turismeforum har besluttet, hvilke lande dansk turisme – med VisitDenmark i spidsen – skal fokusere på fremover. Ud over de nuværende ni markeder er flere nye vurderet som attraktive.
Året igennem besøger gæster fra andre lande Danmark for at holde ferie eller møde. I gadebilledet, på stranden og i konferencelokalet kan man opleve sprog fra landene omkring os som tysk, og norsk og fransk, men også fra lande længere væk som indisk og amerikansk. Når Danmark profileres som en attraktiv rejsedestination, er det ikke tilfældigt, hvilke lande der er fokus på.
”VisitDenmark er med markedskontorer i en række lande den internationalt forankrede turismeorganisation. Det er vores opgave at varetage markedsføringen af Danmark uden for landets grænser, og det er vigtigt, at vi prioriterer indsatsen rigtigt,” siger international markedsdirektør i VisitDenmark Mads Schreiner.
VisitDenmark har udarbejdet en ny, detaljeret markedsprioritering, og den anbefaling har Det Nationale Turismeforum sagt ja til.
”Der er et ekstremt grundigt arbejde, der ligger til grund for anbefalingen. Selvfølgelig spiller økonomi, tilgængelighed og potentiale ind. Men vi ser også på historik, partnerskaber og allerede opbyggede netværk, når vi laver anbefalingen,” forklarer Mads Schreiner.
Dansk turisme bidrager til at skabe vækst og arbejdspladser i landdistrikterne og byerne på tværs af hele landet. Derfor er VisitDenmarks internationale markedsføring af Danmark som rejsemål vigtig, og det er en del af VisitDenmarks opgave at sikre, at ressourcerne er prioriteret rigtigt.
Nye markeder og differentieret indsats
På baggrund af den nye anbefaling går dansk turisme fra at bearbejde ni markeder til at bearbejde 14 markeder, men med en differentieret indsats:
Hovedmarkeder:
Tyskland, Storbritannien, Norge, USA, Nederlandene, Sverige, Frankrig og Italien
Udviklingsmarkeder:
Schweiz, Spanien, Belgien, Polen, Østrig og Indien