ITB Berlin 2024

Verdens rejseaktører til ITB i Berlin

7.3.2024
Foto: VisitDenmark

14 danske aktører var i Berlin for at mødes med den internationale rejsebranche på verdens største rejsemesse.

Den bedste danske opfindelse nogensinde – er det mon feriehuset? Det er muligt, vil mange sikkert mene, og på BtB messen ITB i Berlin var kunderne på den danske stand ikke i tvivl: 

Det danske feriehus er et hit, og ikke kun hos det tyske stampublikum, som i de senere år har trukket en pæn del af væksten i dansk turisme. 

Flere andre nationaliteter er begyndt at tænke i feriehusbaner, og derfor stod dansk feriehusferie stærkt på scenen i de tre messedage i Berlin. Blandt andet trak en event med tidligere europamester Flemming Povlsen fulde huse, og standen var i år lys og let med moderne feriehusindretning og en baggrundslyd af små bølger, der slår mod stranden.

Verdens største rejsemesse

ITB er verdens største BtB rejsemesse med 170 lande og regioner repræsenteret og 100.000 besøgende. VisitDenmark har været med i mange år, men indtil i år kun med den tyske rejsebranche for øje. Sidste år var der imidlertid en meget stor interesse for ferie i Danmark fra en række andre markeder på messen, så i år var også markedscheferne fra  Nederlandene, Storbritannien og USA rejst til Berlin. 

Nederlænderne er i stigende grad begyndt at se på danske feriehuse, når ferien skal planlægges, og VisitDenmark kører derfor i år en større kampagne for feriehusferie. For markedschef Mette Rodenhuis-Carlsen var ITB en god anledning til at mødes flere feriehusudlejere og med andre danske og nederlandske samarbejdspartnere. Også markedschef Dennis Englund, der har ansvar for både det britiske og det amerikanske marked, havde møder med en lang række samarbejdspartnere fra både travel trade og det internationale mediemarked. 


Travel trade er vigtig på det tyske marked

I år var VisitDenmarks stand en del af en fællesnordisk stand sammen med Norge, Sverige, Finland og Island, og den var godt besøgt. De 14 danske deltagere havde travlt med mange møder, både med internationale og tyske aktører. For ITB er nok i den grad international men samtidig helt afgørende vigtig for at optimere mulighederne på det tyske marked.

En meget stor del af tyskernes rejse bliver nemlig købt som pakker, både som individuelle rejser og som grupperejser. Derfor har turoperatører, rejsebureauer og agenter fortsat stor betydning for tyskernes rejsemønstre, og de er alle på ITB, fortæller Anh Thi Van Ißleib, som er marketing- og eventkonsulent på VisitDenmarks markedskontor i Tyskland og arrangører af den danske stand på ITB:

Mere fokus på kultur

”Udover feriehusferie med natur og strand går den tyske efterspørgsel meget på rejser, hvor man kan kombinere natur og kultur. Interessen for kulturoplevelser er klart i fremgang, Det handler også meget om rundrejser, både på egen hånd og de klassiske busrejser, og så gælder det også for tyskerne, at de gerne vil opleve lokalt og gøre som danskerne, spise lokalt og være aktive. Ikke nødvendigvis med aktiviteter der kræver muskler og træning, men gerne soft adventure. Det er alt sammen noget, som Danmark kan tilbyde, og blandt andet derfor har det danske ferieprodukt meget vind i sejlene i Tyskland i øjeblikket,” siger Anh Thi Van Ißleib.

Repræsenterer erhvervet

Med på messen var også Destination Sønderjylland. De var også med sidste år, da ITB kom igen efter tre års coronanedlukninger og havde gode erfaringer med til ITB 2024.  For Destination Sønderjylland er der flere grunde til, at de prioriterer at tage på ITB, fortæller PR- og markedsføringskoordinator Gitte Hoeg Andersen:
 fra Destination Sønderjylland:

”Vi er der for at hjælpe vores erhverv. Mange virksomheder har for travlt til at prioritere ITB, for det kræver tid, også i forberedelsen. Det kræver også viden og kendskab til den tyske rejsebranche at få de gode resultater med hjem, og der har vi som destination med flere års erfaring en fordel. Vi ved, hvem der er værd at bruge tid på, og hvad der kræves, og vi forbereder vores deltagelse sammen med VisitDenmark, der jo har stærk markedsviden, når det gælder Tyskland. 

Så vi er på messen for at repræsentere vores virksomheder, som så får mulighed for at følge op og lave aftaler efterfølgende. Destination Sønderjylland har desuden egen bookingportal, og det betyder, at vi har stærkt fokus på at tale med turoperatøer, der er kan distribuere vores egne produkter som  fx pakker til cykel og vandring. Her er den tyske rejsebranche en meget vigtig spiller.” 

God platform for mediekontakt

Vi har desuden fokus på medierne. Både de traditionelle men i stigende grad også de mange influencere, der i dag er en stor inspirationskilde for mange tyskere, når de skal vælge ferie. Det er ikke tilfældigt, når vi bliver nævnt i rejseguides, artikler osv. Ofte er det resultatet af et godt møde på standen, hvor vi har haft mulighed for at fortælle de gode historier fra vores destination,” siger Gitte Hoeg Andersen.

Deltagere på ITB Berlin 2024

 

Scandlines
Absalon Hotel
Steigenberger Alsik Hotel & Spa
ARP-Hansen Hotel Group
Center Parcs Germany GmbH
Feline Holidays A/S
Feriepartner Danmark
Small Danish Hotels
Nordic Tours A/S
Show Me Copenhagen ApS
Unique North Incoming ApS
Tivoli
Destination Sønderjylland

VisitDenmark