Barn på fergetur i Danmark

Nordmænds valg af Danmark som feriedestination

4.3.2025
Foto: Nicklas Jessen

Ny markedsanalyse undersøger, hvilke drivere og barrierer der påvirker nordmændenes bookinger, rejselyst og prioriteringer. 

De norske turister er vigtige for Danmark. De vælger ofte Danmark som feriedestination og har et højt forbrug, der bidrager betydeligt til turismeøkonomien.

Efter Covid-19 er nordmændenes rejseaktivitet dog faldet markant. Den svage norske kronekurs har gjort rejser dyrere for nordmænd, men er det hele forklaringen? Og hvordan kan Danmark tilpasse sig en fremtid, hvor det bliver endnu dyrere at besøge landet?

Denne markedsanalyse undersøger, hvordan Danmark kan omsætte nordmændenes høje kendskab og vurdering af Danmark som attraktiv feriedestination til faktiske rejser – trods økonomiske udfordringer.

Analysen ser bl.a. nærmere på:

  • Hvorfor nordmænds rejsemønstre til Danmark har ændret sig, selvom kendskabet og attraktiviteten er høj.
  • Om der er barrierer i forhold til bookingprocessen, overnatningsmuligheder eller oplevelsesprodukter.

Undersøgelsen er gennemført at Epinion i efteråret 2024 og bygger på et solidt datagrundlag bestående af både kvalitative og kvantitative analyser.

Kun nordmænd, der finder det relevant at holde ferie i Nordeuropa, er inkluderet i analysen, da dette er den primære målgruppe for dansk turisme.