Familie vor Sommerhaus in Dänemark

Feriehuspotentiale i Nederlandene

3.5.2024
Foto: Robin Skjoldborg

En ny indsats skal få flere nederlændere til at holde ferie i de danske feriehuse. Indtil videre er bookingerne i maj steget 29 pct. sammenlignet med maj sidste år. 

”Hallo en welkom” er en vending, som det danske turisterhverv med god grund kan øve sig på, i takt med at der kommer stadig flere nederlandske gæster til Danmark. 

De nederlandske overnatninger i Danmark er steget 24 pct. fra 2019 til 2023, men feriehusene har ikke fået deres del af væksten. Det skal en ny indsats ændre på. 

”Feriehusene har haft svære vilkår på det nederlandske marked de seneste år, og historien om en dansk feriehusferie har ikke været fortalt, blandt andet fordi den vigtigste turoperatør måtte lukke under pandemien. Samtidig ser vi en stigende interesse for at tage på feriehusferie, og derfor er vi gået sammen med tre store feriehusudlejere om en ny indsats for at for at tiltrække flere nederlændere til Danmark,” siger Mette Rodenhuis- Carlsen, VisitDenmarks markedschef i Nederlandene. 

Samarbejde med feriehusudlejere

Med i den nye indsats er de tre feriehusudlejere Sol og Strand, Feriepartner Danmark og Nordsee Holidays. 

Sol og Strand er med, fordi Nederlandene er et spirende marked. 

”Nederlandene er vokset støt det seneste års tid, og vi tror på, at der er potentiale for at hente yderligere vækst. Vi kan mærke en øget efterspørgsel, samtidig med at distributionen på markedet er blevet bedre. Derfor er vi gået sammen med VisitDenmark og de øvrige feriehusudlejere om en fælles indsats for at løfte markedet,” siger adm. direktør Per Dam, Sol og Strand. 

Tyskland og Danmark er langt de største markeder for feriehusene med hhv. 15 mio. og 6 mio. overnatninger i 2023. Til sammenligning stod nederlænderne for 517.000 overnatninger, mens nordmændene stod for 547.000 overnatninger. Trods markedets størrelse ser Per Dam potentiale i Nederlandene. 

”Nederlænderne har ferie på tidspunkter, hvor danskerne og tyskerne ikke har så meget ferie, fx i majferien. Det er med til at gøre markedet interessant, fordi vi dermed kan udvikle turismen over en større del af året. Nederlandene er også interessant, fordi det norske marked er vigende. Vi ser det dog ikke Nederlandene som en erstatning for Norge, men som en videreudvikling af vores portefølje af markeder, vi allerede er inde på,” siger han. 

Storytelling om Danmark

Feriehusferieindsatsen begyndte i slutningen af januar for at stimulere efterspørgslen op til majferien og herefter i forsommeren. 

Indtil videre har nederlænderne booket knap 29 pct. flere husuger i de danske feriehuse i maj sammenlignet med maj sidste år. 

”Vi øger synligheden på markedet og fortæller om det attraktive ved en feriehusferie i Danmark. Det gør vi ved at tale ind i en af de stærke trends på markedet i øjeblikket, som handler om, at nederlænderne vil have fred og ro og være tæt på naturen. Og det får de i et feriehus i Danmark,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen. 

Indsatsen består af et mix af redaktionel storytelling, online trafik og Digital Out of Home. 

Den redaktionelle del realiseres gennem et magasin i samarbejde med mediehuset DPG på landets største nyhedsplatform NU.nl, mens online indsatsen skaber trafik via karruseller og annoncering i DPGs netværk og NU.nl samt META og Google display. 

Digital Out of Home bliver finansieret af den bevilling, som regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier (S, V, M, SF, DD, RV, DF og Å) har ønsket at styrke den internationale markedsføring af ferie i Danmark uden for højsæsonen med. Bevillingen er øremærket kyst- og naturturismen.