Løvtag - Tretopp-hytte i Himmerland

Fortsat behov for stærk international markedsføring trods turismerekord

21.4.2023
Foto: Destination Himmerland

Den nye rekord i dansk turisme glæder VisitDenmark, der dog fremhæver nødvendigheden af fortsatte store investeringer i international markedsføring de kommende år. 

Nu er også de udenlandske turister tilbage i Danmark. I 2022 lå antallet af udenlandske overnatninger således 6,4 pct. over niveauet i rekordåret 2019, og med en stigning på 17,7 pct. i danskernes overnatninger i forhold til 2019 gav det et samlet årsresultat på plus 11,9 pct. til i alt 62.7 mio. overnatninger. Det  viser de endelige overnatningstal for 2022, som også viser, at både kyst- og naturturismen og storbyturismen har haft fremgang. 

At Danmark har realiseret så gode resultater i 2022 skyldes bl.a., at den daværende regering under corona målrettet investerede ekstraordinært i både udviklingsprojekter på de danske destinationer og også i en ekstraordinær markedsføringsindsats, der primært blev brugt på de nære markeder.

”Efter nogle hårde år med corona og svigtende udenlandsk turisme blev 2022 et rigtig flot turismeår. Og her kan vi takke Christiansborg for ekstra genstartsmidler, som gjorde det muligt for VisitDenmark  i nogle år at gennemføre flere kampagner på de prioriterede markeder og derved skabe et ekstra markedsføringstryk,” siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

”I de kommende år ligger der fortsat et stort potentiale i at bruge turismen til at skabe velfærd og beskæftigelse i Danmark. Men det kræver, at vi ikke svækker investeringerne i markedsføring og udvikling af turismen i Danmark.”

Ifølge data fra den internationale analysevirksomhed Tourism Economics er Danmark det land i Vesteuropa, der har klaret sig bedst i 2022. Det skyldes ikke mindst en markant vækst i de tyske overnatninger. Mange af de andre europæiske lande, der ikke har oplevet den samme udvikling, skruer nu op for markedsføringen, og derfor er konkurrencen skærpet.

Det lange lys på

”Hvis vi kigger ind i 2023 er vi rimeligt fortrøstningsfulde, når vi ser på de foreløbige overnatningstal og bookninger. Men der er naturligvis fortsat noget usikkerhed om især andet halvår pga. krigen i Ukraine og den relativt høje inflation i Europa”, siger Jan Olsen.

”Men det er meget vigtigt, at vi i dansk turisme hele tiden har det lange lys på. Vi skal bruge det fælles Danmarksbrand The Land of Everyday Wonder til at øge kendskabet til Danmark og skabe sammenhæng i den internationale markedsføring. På samme måde har dansk turisme hele tiden brug for, at der investeres i nye spændende turismeprodukter, som kan være med til at give turisterne unikke oplevelser, når de er på ferie  i Danmark,” siger Jan Olsen.

 

Se de endelige overnatningstal for 2022