Family playing in summer house near beach, West Jutland

Hollændere overhaler svenskere på kyst- og naturturisme

24.10.2019
Foto: Niclas Jessen

Danmark oplever stadig stigende interesse fra hollandske turister, og især kystturismen kan bryste sig over rekord mange besøgende fra Holland.

Stadig flere hollændere foretrækker Danmark som rejsedestination, og det er nu tredje år i træk, at danske turisme kan fejre rekord mange besøg. Især de danske kyster tiltrækker de hollandske gæster, og tal fra Danmarks Statistik viser, at hollænderne for længst har overhalet svenskerne, når det gælder ferie langs vandkanten eller i naturen. De hollandske turister udgør nu det tredjestørste segment blandt udenlandske kyst- og naturovernatninger med 1.027.000 overnatninger per august 2019, hvilket er 51.000 flere overnatninger end året før. Holland overgås kun af Tyskland og Norge.

Den positive udvikling kommer efter, at dansk turisme oplevede et mærkbart dyk i det hollandske feriesegment fra 2008 frem til 2013. Forklaringen på, at de hollandske turister igen kigger mod Danmark, skal findes i en bedre økonomi og en øget indsats på det hollandske marked:

”2012 og 2013 var nogle hårde år, hvilket blandt andet skyldes finanskrisen kombineret med det faktum, at Danmark har ry for at være et dyrt land. I 2014 gennemførte vi en særindsats i den hollandske maj-ferie, der havde fokus på billige priser og tilbud til især børnefamilier. Sammen med et generelt forstærket fokus på det hollandske marked blandt danske turismeaktører har dette bidraget til den positive udvikling, som vi ser i dag,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen, der er markedschef på VisitDenmarks hollandske markedskontor. Indtil august 2019 er de hollandske overnatninger steget med 5 procent sammenlignet med samme periode året før, og alt tyder på, at væksten fortsætter året ud.

Danmark har, hvad hollænderne vil have

Når de hollandske turister søger nordpå, er det fordi Danmark kan levere ingredienserne til en god ferie på hollandsk:

”Danmark har mange af de ting, som hollænderne savner. Her er ro, fred og færre mennesker. At der er fred og ro gør det muligt at slappe af med familien, og derudover anses Danmark for at være et trygt og sikkert land og derfor meget børnevenligt. I hollændernes optik er vores natur også ret unik. Der er nemlig sjældent længere end 50 kilometer til nærmeste kyst og hav,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.

”Vi har et stærkt brand, som hollænderne er meget glade for. Det har vi mærket igennem en årrække nu, men der er fortsat potentiale for at få endnu flere Hollændere til Danmark. For at kunne det, skal vi ikke blot kommunikere mere, men vi skal kommunikere endnu bredere om de mange forskellige typer af oplevelser, vi har at byde på." Martin Perregaard-Bitsch Head of International Markets i LEGOLAND Billund Resort

Mængden af oplevelser er også en af de afgørende faktorer for hollændernes valg af Danmark som rejsedestination:

”Hollænderne rejser typisk i længere tid af gangen, og så er de nogle meget eventyrlystne turister. Derfor skal der være forskellige typer af oplevelser, men også oplevelser nok samt og oplevelser som er for hele familien,” forklarer Martin Perregaard-Bitsch, Head of International Markets hos LEGOLAND Billund Resort, der er en af de aktører, som har investeret i det hollandske marked.

Et vigtigt marked at satse på

Selv om der er rekord mange besøgende, er det ifølge Mette Rodenhuis-Carlsen vigtigt ikke at hvile på laurbærrene, men fortsat arbejde målrettet med de hollandske turister:

”Forskellige overnatningsformer, fx feriehussegmentet, har haft en solid vækst, så nu fokuserer vi på områder som camping eller mere specifikke modtagergrupper, hvor interessen skal øges blandt turisterne og hvor der gemmer sig potentiale, som endnu ikke er blevet indfriet,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.

Blandt nye markedsføringsindsatser på det hollandske marked lancerede den hollandske tv-kanal ONS et realityprogram tidligere på måneden, hvor Danmark udgør scenen. Programmet er resultatet af et længerevarende strategisk samarbejde mellem VisitDenmark og det hollandske mediebureau, Bureauvijftig, der skal sætte fokus på Danmark som campingdestination.

LEGOLAND Billund Resort vil også fortsætte indsatsen på det hollandske marked:

”Vi har et stærkt brand, som hollænderne er meget glade for. Det har vi mærket igennem en årrække nu, men der er fortsat potentiale for at få endnu flere Hollændere til Danmark. For at kunne det, skal vi ikke blot kommunikere mere, men vi skal kommunikere endnu bredere om de mange forskellige typer af oplevelser, vi har at byde på, forklarer Martin Perregaard-Bitsch.

Top 5 markeder

De fem største markeder for kyst- og naturturismen i Danmark: 

1: Tyskland (11,5 millioner)

2: Norge (1,4 millioner)

3: Holland (1 million)

4: Sverige (800.000)

5: Storbritannien (100.000) 

I parantensen er anført afrundede antal overnatninger januar-august 2019.