#VisitDenmarkFromHome
Alligevel har VisitDenmark formået at skabe omtale af Danmark ved at gribe arbejdet an på en anden måde end normalt.
”For at forblive top-of-mind hos turisterne har vi de seneste måneder formidlet positive historier om, hvordan vi herhjemme har tacklet nedlukningen og genåbningen af landet, samt hvordan turisterne kan opleve Danmark uden fysisk at besøge landet gennem fx virtuelle udstillinger, bøger og podcasts om dansk kultur. Det har vi gjort gennem sociale medier, men også ved at fortælle relevante journalister om de mange fine og kreative initiativer, der har spredt glæde i Danmark under coronakrisen,” siger Kathrine Lind Gustavussen.
Under nedlukningen er det blevet til flere end 200 historier fra Danmark i de internationale medier. Medierne har blandt andet skrevet om drive-in koncerter, improvisatoriske børnehaver i Tivoli, Parken og Zoo, Nomas nye burger-koncept, digital fejring af H.M. Dronning Margrethe og en række andre #VisitDenmarkFromHome-historier.
Konkurrencen om journalisterne er hård
Med de nye grænseåbninger begynder VisitDenmark igen at arrangere presserejser, men det bliver på nye vilkår.
”Den internationale konkurrence om rejsejournalisterne bliver endnu skarpere i de kommende måneder, når verden genåbner. Vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at få rejsejournalisterne til Danmark, men det kræver, at vi alle tilpasser os den nye situation og journalisternes ønsker og behov,” siger Kathrine Lind Gustavussen.
I den seneste tid har VisitDenmark oplevet, at medierne har vist endnu større interesse for at fortælle om naturoplevelser og oplevelser, der giver værdi for pengene.
Derfor sender VisitDenmark også pressemeddelelser ud på en række markeder for at fortælle om initiativerne i den sommerpakke, som regeringen og et flertal af Folketingets partier har indgået, og som giver udenlandske turister blandt andet billigere færger og rabatter på kulturoplevelser.
”Vi følger naturligvis udviklingen nøje, og når vi til oktober holder workshop med destinationerne, vil netop sætte fokus på PR-trends post-corona,” siger Kathrine Lind Gustavussen.