Internationale rejsemedier ændrer fokus

24.6.2020
Foto: Martin Heiberg - Copenhagen Media Center

Alle presserejser har været aflyst, og mange rejsejournalister har ændret fokus som følge af covid-19. Derfor har VisitDenmark arbejdet på nye måder for at få Danmark omtalt i internationale medier, og det er resulteret i flere end 200 omtaler i bl.a. Aftonbladet og Condé Nast Traveller. 


I 2019 var VisitDenmark involveret i 6.651 historier om Danmark som rejsemål i internationale medier. Det viser den årlige medieanalyse, hvor VisitDenmark opgør resultaterne af den internationale presseindsats. 

Det står imidlertid klart, at medieomtalen i 2020 ikke når samme højder. VisitDenmark har måtte udskyde eller aflyse en lang række pressebesøg, og coronakrisen har også haft store konsekvenser for de internationale rejsemedier. 

”Covid-19 har ændret vores måde at arbejde med internationale medier. Rejsesektioner er midlertidigt blevet sløjfet, mens andre medier er lukket ned for bestandigt. Samtidig har vi måtte aflyse de planlagte presserejser. Og ikke overraskende har de journalister, som stadig har været aktive under krisen, primært fokuseret på rejser og oplevelser i hjemlandet,” siger Kathrine Lind Gustavussen, international pressekonsulent i VisitDenmark. 

#VisitDenmarkFromHome

Alligevel har VisitDenmark formået at skabe omtale af Danmark ved at gribe arbejdet an på en anden måde end normalt.  

”For at forblive top-of-mind hos turisterne har vi de seneste måneder formidlet positive historier om, hvordan vi herhjemme har tacklet nedlukningen og genåbningen af landet, samt hvordan turisterne kan opleve Danmark uden fysisk at besøge landet gennem fx virtuelle udstillinger, bøger og podcasts om dansk kultur. Det har vi gjort gennem sociale medier, men også ved at fortælle relevante journalister om de mange fine og kreative initiativer, der har spredt glæde i Danmark under coronakrisen,” siger Kathrine Lind Gustavussen. 

Under nedlukningen er det blevet til flere end 200 historier fra Danmark i de internationale medier. Medierne har blandt andet skrevet om drive-in koncerter, improvisatoriske børnehaver i Tivoli, Parken og Zoo, Nomas nye burger-koncept, digital fejring af H.M. Dronning Margrethe og en række andre #VisitDenmarkFromHome-historier


Konkurrencen om journalisterne er hård

Med de nye grænseåbninger begynder VisitDenmark igen at arrangere presserejser, men det bliver på nye vilkår.

”Den internationale konkurrence om rejsejournalisterne bliver endnu skarpere i de kommende måneder, når verden genåbner. Vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at få rejsejournalisterne til Danmark, men det kræver, at vi alle tilpasser os den nye situation og journalisternes ønsker og behov,” siger Kathrine Lind Gustavussen. 

I den seneste tid har VisitDenmark oplevet, at medierne har vist endnu større interesse for at fortælle om naturoplevelser og oplevelser, der giver værdi for pengene.  

Derfor sender VisitDenmark også pressemeddelelser ud på en række markeder for at fortælle om initiativerne i den sommerpakke, som regeringen og et flertal af Folketingets partier har indgået, og som giver udenlandske turister blandt andet billigere færger og rabatter på kulturoplevelser. 

”Vi følger naturligvis udviklingen nøje, og når vi til oktober holder workshop med destinationerne, vil netop sætte fokus på PR-trends post-corona,” siger Kathrine Lind Gustavussen. 

Eksempler på medieomtaler fra coronakrisen