Love for the Campsite

Kærlighed og camping på hollandsk TV

10/10/2019
Foto: Bureauvijftig

Camping, oplevelser og natur er i fokus, når Danmark bliver brugt som scene i et nyt hollandsk realityprogram.  Det er anden gang, at VisitDenmark gør brug af flow-tv til at nå turisterne.

Det er et stort virvar af dansk hygge og hollandsk latter i realityprogrammet ’Love for the campsite’, der går i luften den 10. oktober. Sammen med otte programdeltagere rejser de to hollandske tv-stjerner, Ron Brandsteder og Patrick Martens, Danmark rundt og camperer på flere danske campingpladser.

På deres rejse bliver programmets værter og deltagere budt på alt fra friluftsudfordringer til kulinariske og kulturelle oplevelser, når de indlogeres på de forskellige campingpladser rundt omkring i landet – lige fra at samle muslinger i Vadehavet til vandreture på Møn.

I ’Love for the Campsite’ følger seeren ikke kun deltagernes rejse igennem Danmark, men også deres personlige udvikling. Hver deltager er nemlig nøje screenet, og har hver deres historie med på rejsen. Programmet kommer derfor både til at indeholde såvel humoristiske indslag som mere alvorlige øjeblikke.

 

 

Trailer: Love for the campsite

Samarbejde bærer frugt

At en stor del af programmet er centreret omkring camping er alt andet end et tilfælde. Ifølge VisitDenmarks markedschef i Holland, Mette Rodenhuis-Carlsen, arbejder man lige nu målrettet med at vække interessen for campingferie i Danmark blandt de hollandske turister.

”Camping er en af de mere populære rejseformer i Holland. Dog er camping også en af de rejseformer, der har oplevet et smæk i en årrække – blandt andet på grund af finanskrisen. Derfor skal der skabes et øget fokus på camping, og det gør vi med denne målrettede indsats,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.

’Love for the Campsite’ er resultatet af et treårigt strategisk samarbejde mellem VisitDenmark og mediehuset Bureauvijftig – et samarbejde som også inkluderer større aktører som det hollandske nyhedsmedie, Telegraaf Media Groep samt rejseforeningen ANWB, der svarer til danske FDM. Selve programmet bliver sendt på kanalen ONS, der er den hollandske pendant til TV2 Charlie. Dermed rammer VisitDenmark præcis den målgruppe, der udgør størstedelen af de hollandske campister – nemlig voksne i alderen i over 50 år.

”Det her er et led i en strategi om bevidst at gå efter hollænderne, da det jo ikke er nogen hemmelighed, at de udgør et vigtigt marked for os. Hollænderne kan sagtens pege Danmark ud på et verdenskort, men ikke alle er bevidste om, hvad vi har at byde på som feriedestination.

Direktør Karsten Justesen
Destination Sønderjylland

Med indsatsen forventer VisitDenmark at komme godt omkring målgruppen, og Mette Rodenhuis-Carlsen er ikke spor i tvivl om effekten: ”ONS har omkring 1,5 mio.  seere ugentligt, og vi forventer et gennemsnitligt seertal på 400.000 per episode. Derudover får programmet eksponering igennem de forskellige samarbejdspartneres kanaler og, så har kendisser som Ron Brandsteder og Patricks Martens stor PR-værdi. Vi kommer ikke bare bredt ud, men vi kommer også ud de rigtige steder.”

Et alternativt og velfungerende format

Det er anden gang, at der gøres brug af flow-tv til at nå de hollandske turister. Sidste år samarbejdede VisitDenmark med flere destinationer, da ONS skød de første optagelser til programmet, Ouwe Jongens Smørrebrød. Programmet, der fulgte tre hollandske tv-stjerner på et roadtrip igennem Danmark, blev en stor succes – også i marketingøjemed.

”Vi ønsker at nå ud til vores målgruppe på en anden måde og med denne form for ’feel-good tv’ bliver Danmark scenen for et populært realityprogram. Når deltagerne bevæger sig rundt i ’scenen’ er det altså med til at markedsføre Danmark og de mange destinationer” forklarer Mette Rodenhuis-Carlsen.

Når scenen bliver sat for ’Love for the Campsite’, bliver det i samarbejde med Destination Sønderjylland, Enjoy Limfjorden, VisitNordjylland, VisitLollandFalster og VisitSydjælland og Møn. Hos Destination Sønderjylland ser man også frem til at projektet løber af stablen:

”Det her er et led i en strategi om bevidst at gå efter hollænderne, da det jo ikke er nogen hemmelighed, at de udgør et vigtigt marked for os. Hollænderne kan sagtens pege Danmark ud på et verdenskort, men ikke alle er bevidste om, hvad vi har at byde på som feriedestination. Vi har positiv erfaring fra lignende initiativer sidste år, og derfor tror vi på, at ’Love for the Campsite’ kan åbne øjnene op for camping i Danmark,” siger Karsten Justesen, der er direktør for Destination Sønderjylland.

Flere nyheder