Eat Nordic Milan 2019 consumer event

Kan man få italienere til at interessere sig for dansk mad?

12/13/2019
Foto: VisitDenmark

Selv om italienerne selv har stærke madtraditioner, har de fået øjnene op for, at Norden også har noget at byde på inden for gastronomi. Det satte eventen Eat Nordic spot på i løbet af to intense dage i Milano, hvor topkokke, medier og branchefolk var samlet for at møde danske producenter.

Italienerne går op i mad og gastronomi – og de rejser gerne efter at spise godt. Derfor giver det rigtig god mening at koble gastronomi, fødevareeksport og turisme på det italienske marked. 

Det var udgangspunktet for et nordisk food event i Milano, som VisitDenmark sammen med Innovasjon Norge var værter for den 26.-27. november. 

Sammen med ni nordiske virksomheder og det førende italienske medie inden for gastronomi, La Cucina Italiana, var det målet at gøre italienske topkokke, medier og branchefolk interesserede i dansk gastronomi. Og meget tyder på, at det lykkedes. 

”Italienerne har meget stærke traditioner inden for mad og fødevarer men er i den grad ved at få øjnene op for det, der foregår på den gastronomiske scene i Norden, og det vil vi gerne fremme med Eat Nordic eventen. Det ligger ligefor at koble gastronomi og lokale produkter med et stært destinationsperspektiv” siger markedschef Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmark Italien. 

Stærke ambassadører

Eventen var delt op i tre dele. Onsdagen begyndte med en cooking session, hvor 11 italienske topkokke skulle tilberede mad med nordiske råvarer. De danske og nordiske producenter var med under denne session, så kokkene kunne stille spørgsmål. Onsdag aften stod på en samlet presse- og brancheevent, hvor 32 journalister/influenter og 21 udvalgte branchefolk deltog. 

Eventen afsluttede torsdag med fire forbrugersessions, hvor 120 italienere smagte på nordisk mad og gav feed back til de nordiske producenter.

”Det er vigtigt for os at gøre meningsdannere i den italienske madverden til stærke ambassadører for nordiske fødevarer og gastronomi, og det synes vi, at vi er kommet i mål med gennem Eat Nordic. Blandt andet har vi fået rigtig positive tilbagemeldinger på, at dialogen mellem de nordiske producenter og de italienske topkokke gav stor værdi for begge parter,” siger Ghita Scharling Sørensen. 

Eat Nordic har også fået synlighed i de italienske Condé Nast/Vanity Fair medier, som i disse uger stiller skarpt på Norge og Danmark som destinationer med mad med høj kvalitet. Blandt andet med artiklen Il cibo del futuro è a nord (Fremtidens mad er i Nord).

Eat Nordic afslutter i 2020 med en presserejse til Norge og Danmark med fokus på fødevarer, gastronomi og turisme. 

De danske partnere i projektet er Danish Crown, Arla, Unibrew, Danmarks Østersfestival, Landbrug og Fødevarer og Nordisk Ministerråd har bidraget til projektet. 

Den 10. marts 2020 er VisitDenmark igen vært for et food event i Paris i samarbejde med bl.a. Landbrug og Fødevarer, Eksportrådet og Danmarkshuset i Paris. Der er stadig ledige pladser for interesserede partnere.