Kvinde går stop på vandrestien Tisvildevejen i Nordsjælland

Krigen i Ukraine påvirker rejselysten – men Danmark står et fornuftigt sted

19.4.2022
Foto: Sarah Green - VisitNordsjælland

Turisterne har fået mindre lyst til at rejse langt væk, men mere lyst til at blive i eller tæt på hjemlandet som følge af krigen i Ukraine. Det viser helt nye tal fra VisitDenmark. 

Krigen i Ukraine påvirker turisternes rejselyst. 

Det kan VisitDenmark nu slå fast på baggrund af tal fra den Internationale Image- og Potentialeanalyse, som er gennemført i marts 2022 på dansk turismes prioriterede markeder. 

Analyse viser dog, at krigen påvirker rejselysten forskelligt. Europæerne i undersøgelsen har fået mindre lyst til at rejse langt væk, mens der er en stigende rejselyst til at holde ferie i hjemlandet. 

Rejselysten til lande tæt på hjemlandet er kun i meget lille grad påvirket af krigen i Ukraine. Og det er godt nyt for dansk turisme, som tiltrækker størstedelen af de udenlandske turister fra nærmarkederne. 

”Noget tyder på, at krigen i Ukraine har samme effekt som corona. Turisterne foretrækker at blive hjemme eller holde ferie tæt på hjemlandet. For dansk turisme ser situationen derfor fornuftig ud. Danmark bliver opfattet som et trygt rejsemål, og vi forventer, at turisterne i større udstrækning end sidste år begynder at vende tilbage,” siger adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark, og tilføjer: 

”Analysen viser, at turisterne - hvor brutalt det end lyder – vænner sig til situationen. I løbet af den periode, vi har samlet data ind, har rejselysten generelt været stigende,” siger Jan Olsen. 

Forbrugerpriser 

Analysen viser også, at krigen i Ukraine har dæmpet amerikanernes lyst til at rejse til Europa. Dog er rejselysten til Danmark faldet mindre end til Europa generelt set. 

Den store ubekendte er dog de stigende priser på blandt andet elektricitet og fødevarer, som udhuler privatøkonomien. Samtidig presser den aktuelle flykapacitet flypriserne op. 

”De stigende priser er allerede begyndt at påvirke privatøkonomien, og vi ved endnu ikke, i hvor høj grad det vil påvirke køb af rejser. Vi håber, at rejselysten er så stor efter pandemien, at ferier fortsat vil blive prioriteret,” siger Jan Olsen. 

Udvalgte resultater fra Image og Potentiale analysen vil blive offentliggjort i løbet af foråret.