Markedsfokus 2023: I Norge er Danmark favorit

9.1.2023
Foto: Rasmus Flindt Pedersen - Copenhagen Media Center

Nordmændene er en attraktiv målgruppe for dansk turisme, og efter nogle svære år under pandemien er de tilbage i Danmark. Danmark er fortsat nordmændenes foretrukne udenlandske rejsemål. 

Fra VisitDenmarks markedskontor i Norge giver markedschef Flemming Bruhn og Senior Marketing Manager Hege Fredlund Hoff et indblik i markedets muligheder. 

Hvordan ser det ud med rejselysten blandt nordmændene i 2023? 

Flemming Bruhn: ”Der er kommet rigtig godt gang i markedet igen. Sidste år startede lidt sløvt, men sommeren blev rigtig god, og som helhed tegner 2022 til, at overnatningerne næsten når tilbage på samme niveau som før corona. 

Det kan vi også mærke på interessen fra vores samarbejdspartnere. De oplever også den stigende rejselyst og kigger igen mod Norge, når de skal investere." 

Hvordan ser rejseadfærden ud efter corona? Er der nye rejsetendenser, man skal være opmærksom på? 

Hege Fredlund Hoff: ”Under corona-pandemien blev tryghed og sikkerhed vigtigt for nordmændene på en anden måde, end vi har set før. Og det hænger stadig ved. 

At Danmark - set med nordmændenes øjne – førte en fornuftig coronapolitik, er en fordel også i dag, og det er en af forklaringerne på, at Danmark fortsat er nordmændenes foretrukne udenlandske rejsemål. 

Når det er sagt, så kommer nordmændene stadig til Danmark for det samme, som de altid har gjort: Attraktionerne, maden, mødet med danskerne og den gode stemning.” 

Hvordan vil den stigende inflation og energikrise påvirke nordmændenes rejselyst i 2023? 

Hege Fredlund Hoff: ”Ligesom i andre lande er nordmændene bekymrede over de stigende priser, men økonomien er grundlæggende stærk, og nordmændene har en tro på, at det nok skal gå. Nordmændene står nok bedre end i mange andre lande.”

Flemming Bruhn: ”Usikkerheden om økonomi, krig og corona vil sandsynligvis betyde, at nogle vil fravælge rejser til fjernmarkederne og i stedet søger rejsemål tættere på. Altså den samme tendens, som vi ser på andre markeder. Det kan blive en fordel for Danmark, og det skal vi udnytte.” 

Hvordan vil VisitDenmark agere i markedet i 2023? 

Flemming Bruhn: ”Nordmændene er attraktive gæster. De har et højt døgnforbrug, de kender Danmark godt, og de er flittige gæster. 

Kampagnerne i 2023 bygger videre på de indsigter, vi fik fra vores dybdegående markedsanalyse sidste år. Her var den overordnede konklusion, at nordmændene kommer til Danmark for en kombination af oplevelser, som de deler sammen med venner eller familie. Samtidig er en ferie til Danmark nærmest at betragte som en forbrugsvare, der bookes spontant og kort inden afrejse. 

I kommunikationen slår vi på alt det, nordmændene holder af ved Danmark, samtidig med at vi præsenterer dem for nye grunde til at tage hertil - fx oplevelser i naturen som fx cykling, vandring og aktiviteter ved vandet. 

Nordmændene har masser af naturoplevelser hjemme, så det er vigtigt at kommunikere natur i en dansk kontekst. Det gør vi ved at vise, at i Danmark er naturoplevelser en måde at være sammen med familie og venner, nyde livet og god mad. De ting, som nordmændene traditionelt har sat pris på ved en ferie i Danmark. 

På den måde viser vi både velkendte og nye sider af Danmark frem og minder nordmændene om, hvorfor de skal tage til Danmark – igen og igen. 

Vi forventer at lancere en brandingkampagne i marts og derefter følge op med destinationskampagner i løbet af foråret. Og så er det planen at gå i luften igen efter sommerferien med henblik på at tiltrække nordmænd til efteråret.”

Hvordan påvirker bæredygtighed nordmændenes rejseadfærd? I VisitDenmarks analyser svarer kun en lille andel af nordmændene, at miljø og bæredygtighed vil påvirke deres rejsevalg i fremtiden – andelen af tyskere, svenskere og hollændere ligger langt højere. 

Hege Fredlund Hoff: ”Bæredygtighed er helt klart på dagsordenen også hos nordmændene. Jeg tolker resultaterne i analysen som et udtryk for, at nordmændene tager bæredygtighed som en selvfølge, at de forventer, at bæredygtighed er tænkt ind i måden at leve på – også når man er på ferie. At der fx er mulighed for affaldssortering, købe økologisk mad og lade elbiler op. 

Heldigvis ser nordmændene Danmark som et attraktivt feriemål også på det område. Dog med den udfordring, at der ikke altid er lige gode muligheder for at oplade elbiler, som rigtig mange nordmænd i dag kører i - også når de rejser til Danmark. Så det er et punkt, hvor Danmark kan gøre det bedre, og det er mange aktører i dansk turisme allerede opmærksomme på. 

Som en ny tendens ser vi, at nordmændene er begyndt at tage deres elcykler med til Danmark. De skal også oplades, så nu skal aktørerne i Danmark tilmed være opmærksomme på at tilbyde ladestandere til cykler. 

Hvad er forventningerne til 2023? 

Flemming Bruhn: ”Vi er optimistiske for året. Rejselysten er tilbage, og købekraften er grundlæggende god, så vi forventer, at overnatningerne når helt tilbage på 2019-niveau. Men hvis nordmændenes økonomi bliver forværret af fx endnu kraftigere stigninger i energipriserne, kan det ændre billedet.” 

Indsigter fra den norske markedsprofil 
 

•    Danmark er nordmændenes foretrukne udlandsrejsemål 
•    Afslapning og naturoplevelser er primære rejsemotiver 
•    Nordmænd overnatter især på de danske hoteller 
•    Nordmænd efterspørger danske attraktioner 
•    Søgninger efter gastronomi er de højeste nogensinde 
•    Flere nordmænd tager igen flyet til Danmark 
•    Sociale medier har fået større betydning som inspirationskilde til ferien