De danske gæster står for 62 procent af omsætningen på det danske mødemarked. Det svarer til omkring 16 milliarder kroner, viser VisitDenmarks seneste analyse af mødemarkedets økonomiske betydning fra 2017.
Den danske mødebranche har dog været meget påvirket af pandemien i både 2021 og store dele af 2020. Derfor igangsætter VisitDenmark nu en kampagne for at opfordre danske virksomheder til at gøre brug af danske, professionelle mødefaciliteter - og at fortsætte med at holde møder og konferencer i Danmark, når det igen bliver muligt at rejse til udlandet i større grupper.
”Rejserestriktioner har i høj grad haft betydning for erhvervsturismen, som normalt står for en stor del af turismeomsætningen i Danmark. I mangel på de internationale mødegæster må vi derfor sætte ind, hvor vi kan skabe forretning i den nærmeste fremtid, nemlig de danske mødegæster. Derfor opfordrer vi nu virksomhederne til at booke møder og konferencer i Danmark,” siger Erik Mortensen, som er chef for Global Brand Activation i VisitDenmark.
Bookinger tikker ind
Siden den nye genåbningsplan blev lanceret, har DGI Byen haft travlt med at tage imod bookinger, også fra nye typer kunder.
”Vi mærker en kæmpe interesse fra vores kunder, og vores mødebookere ligger fladt i disse dage. Der er helt sikkert ophobet sig et behov for at mødes fysisk, som nu skal dækkes. Vi har dog også en del hybridmøder, hvor nogle mødes fysisk, mens andre ringer ind og deltager i mødet digitalt, typisk fordi de sidder længere væk. Det har selvfølgelig en økonomisk værdi for kunden ikke at samle alle deltagere fysisk,” siger Hancy Anna Djurhuus, som er Head of Strategic Sales and Customer Care i DGI Byen.
Hun mærker dog også en vis forsigtighed i markedet. Samtidig har leadtime ændret sig markant, og i dag bookes og aflyses med få dages varsel, og det kan være et stort puslespil at få til at gå op.
”Der er stadig usikkerhed blandt kunderne, om der igen kommer restriktioner, som kan betyde nye aflysninger. Det tager vi selvfølgelig tage højde for. Samtidig oplever vi, at nogle af de store virksomheder er tilbageholdende med endeligt at bekræfte møder og større arrangementer,” siger Hancy Anna Djurhuus.