Fire mennesker går ude foran Skuespilhuset i København

Ny kampagne skal skabe forretning til mødebranchen

6.5.2021
Foto: Kim Wyon

’Når et møde ikke bare er et møde’ er overskriften på en ny kampagne, som VisitDenmark lancerer for at sætte gang i den danske mødebranche igen. 

De danske gæster står for 62 procent af omsætningen på det danske mødemarked. Det svarer til omkring 16 milliarder kroner, viser VisitDenmarks seneste analyse af mødemarkedets økonomiske betydning fra 2017. 

Den danske mødebranche har dog været meget påvirket af pandemien i både 2021 og store dele af 2020. Derfor igangsætter VisitDenmark nu en kampagne for at opfordre danske virksomheder til at gøre brug af danske, professionelle mødefaciliteter - og at fortsætte med at holde møder og konferencer i Danmark, når det igen bliver muligt at rejse til udlandet i større grupper. 

”Rejserestriktioner har i høj grad haft betydning for erhvervsturismen, som normalt står for en stor del af turismeomsætningen i Danmark. I mangel på de internationale mødegæster må vi derfor sætte ind, hvor vi kan skabe forretning i den nærmeste fremtid, nemlig de danske mødegæster. Derfor opfordrer vi nu virksomhederne til at booke møder og konferencer i Danmark,” siger Erik Mortensen, som er chef for Global Brand Activation i VisitDenmark. 

Bookinger tikker ind 

Siden den nye genåbningsplan blev lanceret, har DGI Byen haft travlt med at tage imod bookinger, også fra nye typer kunder. 

”Vi mærker en kæmpe interesse fra vores kunder, og vores mødebookere ligger fladt i disse dage. Der er helt sikkert ophobet sig et behov for at mødes fysisk, som nu skal dækkes. Vi har dog også en del hybridmøder, hvor nogle mødes fysisk, mens andre ringer ind og deltager i mødet digitalt, typisk fordi de sidder længere væk. Det har selvfølgelig en økonomisk værdi for kunden ikke at samle alle deltagere fysisk,” siger Hancy Anna Djurhuus, som er Head of Strategic Sales and Customer Care i DGI Byen. 

Hun mærker dog også en vis forsigtighed i markedet. Samtidig har leadtime ændret sig markant, og i dag bookes og aflyses med få dages varsel, og det kan være et stort puslespil at få til at gå op.  

”Der er stadig usikkerhed blandt kunderne, om der igen kommer restriktioner, som kan betyde nye aflysninger. Det tager vi selvfølgelig tage højde for. Samtidig oplever vi, at nogle af de store virksomheder er tilbageholdende med endeligt at bekræfte møder og større arrangementer,” siger Hancy Anna Djurhuus. 

Se video

Video til kampagnen ’Når et møde ikke bare er et møde’. Artiklen fortsætter nedenunder. 

Business events - people sit in a venue with social distance because of coronavirus - Copenhagen, Denmark

Når et møde ikke bare er et møde

Foto: Daniel Rasmussen / Copenhagen Media Center

Møder styrker netværk og kreativitet

Som på andre danske hoteller, møde- og konferencesteder har også DGI Byen gjort en lang række tiltag for at sikre, at større møder kan afvikles inden for de gældende retningslinjer, og at kunderne føler sig trygge. 

At det er trygt at mødes, bliver også fremhævet i kampagnen, som af samme årsag prioriterer at vise billeder af blandt andet walk-and-talk, der finder sted udendørs. 

Samtidig minder kampagnen om de mange fordele, der er ved fysiske møder. Det gøres blandt andet ved at tale til både sanser og fornuft ved brug af fx statistik fra en række internationale undersøgelser. F.eks. mener 85 procent, at fysiske møder skaber stærkere forretningshold. 

”Fysiske møder har en række fordele, som digitale møder ikke har. Det gælder blandt andet muligheden for at skabe netværk og innovation, som ikke fungerer lige så godt bag en skærm, og det skal kampagnen minde virksomhederne om,” siger Erik Mortensen. 

Kampagnen lanceres den 6. maj 2021 med video på YouTube, bannerannoncer på en række digitale platforme og printannoncer i Børsen. 

Kampagnen ”Når et møde ikke bare er et møde” tager afsæt i VisitDenmarks Danmarkskampagne over for de danske ferieturister, som kørte i 2020 og netop er lanceret igen i 2021. 

I mødekampagnen drages der referencer til feriekampagnen både visuelt og i ordlyden, men fokus er flyttet til erhvervslivet.

Se kampagnesitet, hvor der også henvises til mødesteder på danske destinationer. 

Toobox

VisitDenmarks samarbejdspartnere kan bruge video og annoncemateriale i egne kanaler. Find materialet i denne toolbox