
Tyskernes rejselyst til Danmark stiger, men prisfølsomheden følger med
Tyskernes interesse for Danmark vokser, men de stiller større krav til pris, fleksibilitet og ferieoplevelser. Markedet er i forandring, og danske aktører skal følge med.
Det tyske marked står fortsat stærkt med høj rejselyst og stor interesse for Danmark, men væksten kommer ikke af sig selv. Ifølge Markus Diefenbach, VisitDenmarks markedsdirektør for Tyskland, er tyske rejsende mere prisbevidste end tidligere, samtidig med at natur, ro, tryghed og fleksibilitet fylder stadig mere i deres ferieønsker. Nye generationer, ændrede feriekalendere og et markant skift mod rejser i skuldersæsonen ændrer markedet – og stiller nye krav til danske aktører i arbejdet med at omsætte den store interesse til faktiske gæster.
Hvad er den vigtigste indsigt fra det tyske marked netop nu, som danske turismeaktører bør kende til?
”Den vigtigste indsigt er, at tyskerne fortsat har meget høj rejselyst og stor interesse for Danmark – og potentialet for 2026 er endda lidt højere end tidligere år. Men interessen bliver ikke automatisk omsat til bookinger.
Den tyske feriekalender er mindre optimal i 2026, end den har været i både 2024 og 2025. I de vigtigste delstater – Hamburg, Bremen, Niedersachsen og Slesvig-Holsten – starter sommerferien allerede i begyndelsen af juli og overlapper dermed den danske sommerferie. Samtidig falder efterårsferien udelukkende i oktober. Det kan påvirke overnatningerne i både august, september og oktober.
Samtidig med, at den tyske feriekalender bliver mindre gunstig, stiger prisfølsomheden, og konkurrencen om både juli og skuldersæsonen er skærpet. For at fastholde væksten skal danske aktører derfor fokusere på at levere tydelig værdi for pengene og styrke markedsføringen for at udnytte efterspørgslen efter tryghed, ro og kvalitetsoplevelser – områder hvor Danmark står særligt stærkt.”

Foto:FlyingOctober
Hvordan vurderer du Danmarks image som rejsemål på det tyske marked i dag?
”Danmarks image er fortsat meget stærkt. Landet bliver betragtet som en lille oase, og man hører sjældent noget negativt – bortset fra prisniveauet. Vores analyser viser, at danskernes imødekommenhed og trygheden i landet vægter højt, og det har stor betydning i en tid med global usikkerhed. Men Danmark opfattes som dyrt, særligt når det gælder mad, gastronomi, oplevelser og i visse perioder overnatningssteder. Når prisniveauet er højt, har tyske gæster ofte en forventning om en tilsvarende serviceoplevelse – og de sammenligner naturligt med den service, de kender fra andre lande.
Hvilke rejsetrends ser du som særligt interessante i Tyskland netop nu?
"Flere tyskere holder ferie i oktober – omsætningen i den tyske rejsebranche for oktoberrejser ligger i 2025 hele 75 procent over 2019. Udviklingen drives især af klima, budget og demografi.
Klimaet gør sensommer og efterår mere attraktive end juli og august, og flere sydeuropæiske destinationer som fx Grækenland har forlænget sæsonen ind i november. Samtidig får højsæsonens høje priser flere til at vælge de billigere skuldersæsoner. Den demografiske udvikling spiller også ind: Gruppen af empty nesters vokser, og de kan rejse mere fleksibelt og uden for skolernes ferieperioder.
Vi ser også større efterspørgsel efter fleksibilitet og personlige oplevelser. Naturen spiller en større rolle – skove, søer og ro forbindes med afslapning og sundhed, og her matcher Danmark godt. Multistop-ferier, hvor by og natur kombineres, er i fremgang, og all inclusive ferierne er tilbage især blandt de yngre, fordi det giver budgetsikkerhed.
Derudover fylder smagsoplevelser mere end nogensinde. Kulinariske oplevelser og lokale specialiteter er blevet et hovedmotiv, og ferie handler i højere grad om natur, smag, fleksibilitet og autentiske oplevelser – ikke kun strand og afslapning.”
Hvordan spiller prisfølsomhed og værdi for pengene-tanken ind på tyskernes rejsevalg?
”Værdi for pengene er stadig det vigtigste kriterium, når tyskere planlægger ferie. Men de bliver mere kritiske. 43 procent af tyskerne var irriterede over høje priser på deres ferie i 2024 – mod 32 procent året før, viser tal fra Rejseanalysen. Samtidig frygter over halvdelen stigende priser på energi, mad og dagligvarer. Det får flere til at søge rabatter eller rejser uden for højsæsonen. Det er vigtigt, at vi i Danmark skaber gæsteoplevelser med en god balance mellem prisniveau og den værdi, gæsterne oplever.”

Foto:Jakob Vingtoft
Hvor ser du de største vækstmuligheder på det tyske marked i de kommende år?
”Ferieformer med ro og nærhed – som man finder i fx feriehuse og camping – fungerer som en modvægt til de dårlige nyheder, som fylder meget i de tyske medier lige nu. Det kan gavne dansk turisme, at tyskerne stadig opfatter Danmark som en tryg destination.
Der ligger også et stort potentiale uden for højsæsonen, men det kræver, at butikker, seværdigheder og restauranter holder længere åbent. Mange tyske turister oplever det som en barriere, hvis de ikke kan komme ud og bruge deres penge på oplevelser, fordi der er lukket.
Endelig er der et vigtigt generationspotentiale. Hvis vi kan begejstre den yngre generation – Gen Z – ligger der et stort marked på over ti millioner tyskere. Det kræver dog en anderledes kommunikation, hvor vi viser Danmark som et moderne, cool og aktivt rejsemål med storbyer, surfkultur og sund mad. Som noget nyt er vi begyndt at teste marketing på TikTok for netop at ramme denne målgruppe, og det vil vi fortsætte med i 2026.
Derudover ser vi et betydeligt potentiale i kortferier, især til Syddanmark. I 2024 var der 94 millioner kortferier i Tyskland. Hvis vi tilpasser vores produkter endnu mere til den målgruppe, kan vi skabe yderligere vækst.”
Artiklen er første del af en serie, hvor VisitDenmarks markedschefer deler deres indsigter i udviklingen, tendenserne og potentialet på dansk turismes otte prioriterede markeder – i forlængelse af, at vi har opdateret markedsprofilerne.