LEGO House mødekampagne 2023

Ny mødekampagne med marsvin, LEGO klodser og grøn tømmerflåde

28.9.2023
Foto: © LEGO® House Photo by: Travis Lacy, Laban Stories

Destination Trekantområdet, Wonderful Copenhagen og VisitDenmark er sammen om ny kampagne, der præsenterer møder i Danmark uden at vise et eneste mødelokale. Destination Trekantområdet er frontløber på kampagnen.

Med kun to måneder til årets mødemesse IBTM i Barcelona er VisitDenmarks mødeteam på plads med efterårets mødekampagne. Allerede den 20. september blev den første af tre film om mødeoplevelser i Danmark lanceret på LinkedIn og Meta overfor tyske og britiske mødekøbere. 

Ny partner i kampagnen er destination Trekantområdet, som også er afsender på den første film – senere følger en film om København som mødeby og i forbindelse med IBTM lanceres en national fortælling, der er generel på møder i Danmark og som binder kampagnefilmene sammen. 

Fælles for alle tre film er, at de præsenterer møder i Danmark uden at vise et eneste mødelokale. Til gengæld er der masser af leg, kreativitet og oplevelser i filmene. Det gælder i særdeleshed filmen, der præsenterer Destination Trekantområdet som international mødedestination. 

Den viser nemlig mødedeltagere i gang med at bygge et skib af LEGO klodser i LEGO House og herefter ombord på M/S Marianne på hvalsafari i Naturpark Lillebælt, hvor marsvinene springer. For det er i stigende grad de aktiviteter, der sker uden for mødelokalet, der er med til at definere værdien af et business event og dermed også bliver en reason to go.

”Møder handler om at bygge relationer, og derfor har filmen fokus på, at mødedeltagerne har nogle sjove oplevelser sammen. Det er vigtigt, at man også kan lege sammen og inspirere hinanden, så det hele ikke kun er KPI’er og nye strategier præsenteret i powerpoints,” siger Erik Mortensen, der er chef for branding og marketing i VisitDenmark.

Efter København og Aarhus er Destination Trekantområdet den største erhvervsturismedestination herhjemme med ca. 3,6 mio. overnatninger i 2022. Samlet omsætter turismen i Destination Trekantområdet 7,7 mia., hvoraf ca. 3 mia. er direkte afledt af erhvervs- og mødeturismen.

"Erhvervs- og mødeturismen rummer et massivt potentiale her i Destination Trekantområdet. Vores mission er, at vi vil være destinationen, som gentænker denne form for turisme, og hvor vi – på samme tid – skaber et internationalt anerkendt brand, som på sigt nemt skal kunne genkendes af de europæiske mødebookere," siger destinationsdirektør Martin Perregaard-Bitsch.

København i næste film

I København er 29 pct. af i overnatningerne relateret til erhvervsturismen, og også København får sin egen kampagnefilm, der præsenterer oplevelser rundt om selve mødet.

Igen er fællesskabet og det at bygge netværk klart i fokus: Havnen og Københavns kanaler er en attraktiv scene, hvor man ser mødedeltagerne ombord på en sejlende tømmerflåde med grønne planter og hertil borde dækket med lækre, enkle serveringer på Reffen. 

Bygger på brancheindsigter

Mødekampagnen er bygget op om indsigter fra brancherapporter, der har sat fokus på mødemarkedet efter corona, herunder en brancherapport som VisitDenmark har udarbejdes sammen med mødemediet CI&T. Heri understreges det, at der i dag skal noget særligt til for at investere i at arrangere et fysisk møde, fordi alle mødes online hele tiden.

”Vi tror, at alt kan klares via online møder. Men netværksdelen og det at skabe fællesskaber, som relationerne kan bygges på, kan online møderne ikke klare. Derfor bliver det fysiske møde, hvor man er sammen om oplevelser, væsentligt og vigtigt og det skaber værdi,” siger Erik Mortensen.

Spiller op til IBTM

Efterårets kampagne leder op til IBTM, der kører 28.-30. november. Også de store mødemesser har fået en anden dimension efter corona. Der er kommet mange nye mødekøbere til, som ikke har det samme kendskab til København som erfarne mødekøbere havde for nogle år tilbage. Derfor skal man starte forfra og introducere dem til de gode historier om Danmark som mødedestination.

”Vi ser frem til igen at være i front med at markedsføre Danmark på IBTM, og til at vores partnere får lukket mange gode aftaler med de internationale mødekøbere. Der er flere nye partnere med på IBTM i år, og kampagnen kommer til at spille op til messen med bl.a. fem nyhedsbreve, en artikel i det store internationale mødemedie C&IT, og indsatser på sociale medier over for mødekøbere på Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Sverige og Norge,” siger Erik Mortensen.
 

 

Se mødekampagnens video for Destination Trekantområdet

Whale Safari on a boat in the Heart of Jutland, Denmark
Foto: Travis Lacy, Laban Stories

Højt døgnforbrug

De internationale mødedeltagere er en attraktiv målgruppe.

De bruger 3.300 kr. pr. døgn, hvor det gennemsnitlige døgnforbrug for udenlandske storbyturister er 1.700 kr. og for udenlandske kyst- og naturturister 950 kr.