bridgewalking on the Lillebælt bridge, Fyn, Denmark

Stor kampagne skal genstarte mødebranchen

16.9.2021
Foto: Jacob Hansen

Seks personlige videofortællinger er omdrejningspunktet i en stor mødekampagne, som VisitDenmark netop har lanceret for at sparke gang i interessen fra udlandet. 

Margit, Patrick, Jesper og Jakob er nogle af hovedpersonerne i en ny kampagne, som skal genstarte den danske mødebranche og øge kendskabet til Denmark som mødedestination i udlandet. 

I deres egenskab af henholdsvis teambuilder, direktør, eventmager og fiskehandler tegner de et andet billede af Danmark end det, som mødedestinationer typisk markedsfører sig selv på. 

”Med kampagnen skaber vi en ny fortælling om Danmark som mødedestination, hvor vi i stedet for at fokusere på venues bringer de mennesker, som leverer mødeoplevelsen, helt i front og ud til mødeplanlæggerne,” siger senior projektleder Signe Lüth Di Liberto, VisitDenmark. 

Mangler udenlandske kunder 

Kampagnen bliver lanceret på et tidspunkt, hvor restriktionerne i Danmark er væk, og der igen er gang i det danske samfund. 

Det har sat gang i de danske mødebookinger, fortæller kommerciel direktør Michael Hansen, Comwell, som er glad for, at VisitDenmark nu stimulerer de udenlandske markeder: 

”Efteråret tegner rigtig fint for os - også når vi sammenligner med 2019. Men det er stort set alt sammen danske kunder og især mindre arrangementer, som bliver booket,” siger Michael Hansen. 

Han oplever kun begrænset aktivitet fra de udenlandske kunder.  

”Vi taler i øjeblikket om en ketchup-effekt. Danskerne har brug for at mødes fysisk igen, og vi har travlt som aldrig før. Men på et tidspunkt er flasken tom, og så skal vi også kunne tiltrække udenlandske kunder igen. Så vi er glade for, at VisitDenmark tager et initiativ som dette,” siger Michael Hansen. 

Skal skabe kendskab 

Kampagnen er netop skudt i gang i Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Storbritannien og er planlagt til at køre indtil december. 

”Vores mål er at øge kendskabet til Danmark og slå vores position som mødedestination fast i de internationale mødeplanlæggeres bevidsthed. Herefter følger vi kampagnen op med mere taktiske aktiviteter for at øge efterspørgslen,” siger Signe Lüth Di Liberto. 

Kampagnen er en del af aftalen om ”Genstart af dansk eksport”, som regeringen indgik med Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet sidste år. 

Med et budget på 2 millioner kroner er det den hidtil største internationale mødekampagne, VisitDenmark har lanceret. 

Samtidig er det første gang, at VisitDenmark lancerer en kampagne med det nye mødebrand In the Business of Everyday Wonder, der bygger videre på Danmarksbrandet The Land of Everyday Wonder. 

In the Business of Everyday Wonder

I det nye mødebrand bliver der lagt vægt på en mere personlig kommunikation med fokus på de mennesker, der leverer mødeoplevelsen. 

”Vi vil vise, at i Danmark går kreativitet, innovation og bæredygtighed hånd i hånd med god forretning. Det bliver i kampagnen personificeret gennem vores ambassadører, der på hver deres måde repræsenterer den danske mødebranche, og som sætter ansigt på Danmark som mødeland gennem deres personlige fortælling,” siger Signe Lüth di Liberto. 

Kampagnen kører på YouTube, LinkedIn, Twitter samt via annoncering i udvalgte fagmedier frem til den 10. december. Herudover indeholder kampagnen et konkurrenceelement, hvor de internationale mødekøbere kan vinde et ophold i Danmark og opleve deres favorit wonder. Ved deltagelse tilmelder de sig samtidig VisitDenmarks nyhedsbrev, så de efterfølgende kan bearbejdes. 

Ambassadørerne i kampagnen repræsenterer destinationerne VisitAarhus, VisitAalborg, Wonderful Copenhagen, Destination Fyn, Business Esbjerg og VisitHerning.

Indtil videre er fire ud af seks videoer produceret. Der er mulighed for løbende videreudvikling og flere ambassadører. 

Videofortællinger

I de fire første videofortællinger optræder Margit fra Fyn, Patrick fra København, Jesper fra Esbjerg og Jakob fra Aarhus. De er alle In the Business of Everyday Wonder.  

oyster safari, Jesper the oyster king, Wadden Sea
Bridge walking on Lillebælt, Fyn
Streetside Foodstall, Denmark
Jakob Clausen, fishmonger, Aarhus