Gå til indhold
Gruppefoto af deltagerne på den danske stand IBTM Barcelona 2021

Mødeturismens aktører mødes igen

23.11.2021
Foto: VisitDenmark

Efter at corona aflyste IBTM World sidste år, slår den internationale mødemesse igen dørene op. I år er der 15 danske virksomheder og organisationer, der satser på, at også de internationale mødekøbere møder talstærkt op. 
 

I dagene 30. november–2. december er der gensyn med mødemessen IBTM World i Barcelona. Sammen med IMEX i Frankfurt er IBTM en af de to vigtigste på verdensplan, hvortil de store mødekøbere (de såkaldte hosted buyers) bliver inviteret med betalt deltagelse, fly, hotel, transport og events. 

Corona var grunden til, at IBTM ikke blev gennemført sidste år, og er sikkert også en god grund til, at IBTM i følge arrangørerne bliver mindre i år end i 2019. Alligevel er der tilmeldt 1.500 hosted buyers, og dertil kommer omkring 4.000 andre aktører, der er i markedet for at købe møder, hoteller og events hos de normalt op til 3.000 udstillere. 

”På grund af COVID-19 smitte og restriktioner kan tingene hurtigt ændre sig, og vi har haft indtryk af, at arrangørerne gerne har villet nedtone forventningerne. Vi var også meget i tvivl, om vi skulle gennemføre IBTM i år”, siger Erik Mortensen, der er Chef for Global Brand Activation fra VisitDenmark, og fortsætter:

”Men interessen fra de danske mødeaktører var der, og vi er meget glade for, at vi er lykkedes med at stille en fælles salgs- og markedsføringsplatform til rådighed for de danske mødeaktører, så vi sammen kan arbejde på at få genstartet den internationale mødeturisme i Danmark”. 

God efterspørgsel på Danmark

Selv om arrangørerne har været tilbageholdende med at melde konkrete tal ud på årets interesse for møder, melder de dog gerne om en generel stor efterspørgsel på Skandinavien, herunder Danmark. Og at dømme ud fra de aftaler, der indtil videre er kommet i mødekalenderen hos flere af deltagerne, bliver IBTM igen i år en god indgang til de store internationale mødeaktører.

Flere har op mod 40 salgsmøder planlagt, og de fleste ligger pænt over gennemsnittet for alle deltagere på messen på 23 aftaler.

Fx har Key Account Manager Marianne le Fevre Hauerslev fra Arp – Hansen Hotel Group/Tivoli Hotel & Congress Center fået godt med aftaler i kalenderen i de tre dage, messen varer.

”Jeg har et stort antal aftaler, og det ser ud til at være gode aftaler. Der er flere aktører, som jeg kender, bl.a. en del bureauer, og de har jo ofte flere møder med i tasken. Det er godt, når der er noget at mødes om og det ikke bare er snak. Samme oplevelse ved jeg, at flere af de andre deltagere fra den danske stand har, og det er dejligt, at der nu er ved at komme gang i erhvervsturismen – det gælder også kongresmarkedet”. 

Flere henvendelser efter sommeren

Marianne le Fevre Hauerslev er også glad for at se den store tilslutning til IBTM. Det koster jo at være med, og branchen er generelt presset. Sparekrav og lav belægningsgrad er ikke ukendte fænomener. 

”Det er dejligt at se, at vi kan samles om at investere i mødemarkedet på trods af de udfordringer, specielt København har. Vi mangler fortsat de udenlandske gæster, men det er min opfattelse, at møderne så småt er på vej tilbage til os, og vi har haft et virkelig travlt efterår”, siger Marianne le Fevre Hauerslev.

”Efter sommerferien har vi fået en del udenlandske forespørgsler, både med en leadtid på mindre end et år og med længere tidshorisont. Vi får en del europæiske forespørgsler, men faktisk er det amerikanske mødemarked også forsigtigt begyndt at røre på sig igen. Det er jo meget positivt”.

Ny stor messestand

Årets messestand på IBTM er ny og udviklet til det nye mødebrand In the Business of Everyday Wonder, der bygger på Danmarksbrandet The Land of Everyday Wonder. Samme brand præsenteres i mødekampagnen In the Business of Everyday Wonder, der kører i Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Storbritannien indtil medio december. 

International kongres i København

For første gang siden nedlukningen var København i sidste uge igen vært for stor international kongres med flere end 7000 deltagere, da kongressen WindEurope Electric City 2021 blev gennemført i Bella Center.
 

Deltagere på IBTM 2021

CPH Conference & Meatpacking District
Arp-Hansen Hotel Group and Tivoli Hotel & Congress Center
NH Collection Copenhagen
VisitAarhus Convention Bureau 
Scandic Hotels Group
Nordic Choice Hotels, Denmark
Nimb Hotel & Tivoli Gardens
Comwell Hotels
Destination Fyn Convention Bureau
BC Hospitality Group
Bella Center
The Train Workshop
Destination Nord Convention Bureau
Copenhagen Convention Bureau

Share your wonders: