Positiv omtale i udlandet under corona
VisitDenmark er lykkedes med at skabe omtaler i store internationale medier på trods af lukkede grænser og et fald i antallet af presseture.
Lukningen af den danske grænse i foråret 2020 på grund af covid-19 betød ikke kun, at turisterne ikke længere kunne besøge Danmark. Det gjorde det også vanskeligt for de internationale medier. Således sendte VisitDenmark sidste år 115 internationale journalister og influenter på presseture til Danmark. Til sammenligning var antallet 416 i 2019.
”Som en naturlig konsekvens af nedlukningen har vi afviklet betydeligt færre presseture, end vi plejer, men det betyder bestemt ikke, at vi har sat pressearbejdet på hold. Det har været en stor prioritet at forblive i mediernes bevidsthed og at fastholde kontakten til journalisterne. Derfor intensiverede vi hurtigt vores interne kommunikation, og fokuserede på at udvikle og producere nye typer historier, som kunne pitches til de internationale medier,” fortæller Kathrine Lind Gustavussen, international pressekonsulent i VisitDenmark.
Historierne er udmundet i omtaler om den danske kultur, livsstil og nye oplevelser. Det har eksempelvis været artikler om samfundssind til store medier som britiske BBC og om lykke og åbningen af The Happiness Museum til amerikanske CNN. Hjemmesiden ’Visit Denmark from home’ blev lanceret i marts 2020, og skabte grobund for at drømme sig til Danmark fra computeren, ligesom sitet blev brugt til at pitche idéer til nye typer af historier. Derudover er der blevet skrevet om drømmerejser til Danmark og om virtuelle oplevelser, og så er artikler fra tidligere presseture blevet udgivet, da grænserne åbnede igen.
”Vores PR-aktiviteter er afsindigt vigtige. Det har fortsat – og måske især – været relevant under grænselukningen at styrke Danmarks position som et attraktivt turistland, så vi forbliver ’top of mind’ hos forbrugerne. Desuden har det større gennemslagskraft, når det er andre end os selv, der fortæller, hvor fantastisk Danmark er. I særdeleshed når det drejer sig om store, internationale, troværdige medier,” siger hun.
Danmark passer ind i trenden i Tyskland
Selv om grænsen mellem Danmark og Tyskland var lukket i store dele af 2020, lykkedes det VisitDenmarks presseafdeling i Hamburg at sende 50 tyske journalister og influenter på presseture til Danmark sidste år. De tyske rejsemedier har en stor interesse for Danmarks naturoplevelser.
”Danmark passede rigtig godt ind i trenden om, at man foretrak et nærmarked, så man kunne rejse med bil, og til et land med feriehuse og god plads i naturen og på strandene,” fortæller PR- and Press Manager Lea Weber fra VisitDenmarks kontor i Tyskland.
Hun kunne særligt mærke mediernes interesse i sommer, efter hun havde udsendt en håndfuld pressemeddelelser, som faldt i overordentlig god jord.
"Det store, tyske nyhedsbureau dpa videresender indimellem en pressemeddelelse fra VisitDenmark til deres mange kunder, men i sommer sendte vi fem pressemeddelelser afsted bl.a. om åbningerne af oplevelsesparken Naturkraft og Kongehallen i Lejre, og dpa tog dem alle sammen. Der lagde jeg virkelig mærke til, at der var en stor interesse. Det var nogle fine nyheder, men jeg tror også, at det ramte lige ind i, at folk var interesserede i at læse mere om Danmark," siger Lea Weber.
På trods af den lukkede grænse oplever hun fortsat, at medierne er interesserede i at skrive om drømmerejser til Danmark.
"Vi holder løbende kontakt med medierne. I begyndelsen af grænselukningen var de mest interesserede i opdateringer på, hvordan situationen var i Danmark. Det er de fortsat, men det foretrukne rejsemønster i Tyskland har ikke ændret sig, for tyskerne vil stadig gerne opleve de danske kyster, når det bliver muligt igen. Derfor er de traditionelle rejseartikler også fortsat populære," siger Lea Weber.
Optimismen spirer
Ikke alle har haft samme mulighed for at arrangere presseture, og derfor var der på nogle markeder særligt behov for at tænke i nye baner for at skabe omtale.
De amerikanske journalister har ikke kunnet besøge Danmark siden marts, og også Norge lukkede tidligt ned for Danmark. Det norske markedskontor har derfor genaktiveret et samarbejde med en række influencere, som gennem billeder på sociale medier og i blogposts huskede tilbage på deres bedste ferieoplevelser i Danmark.
På det amerikanske kontor har man tænkt i virtuelle events, og her blev der for nylig afholdt et juleinspireret, digitalt event i samarbejde med Hotel Nimb og Tivoli. Udvalgte amerikanske og britiske journalister og travel trade kontakter blev inviteret, og eventet havde til formål at inspirere, øge kendskabet til de konkrete samarbejdspartnere og at lægge fundamentet for spændende pressehistorier i 2021, forklarer Katinka Friis, PR- and Press Manager for VisitDenmark i New York. Hun kan samtidig mærke en stigende interesse for at rejse til Danmark, når det bliver muligt igen.
"Det er mit indtryk, at optimismen begynder at spire igen. Jeg er begyndt igen at modtage henvendelser fra journalister angående presseture, hvilket har været sat på hold for USA siden marts sidste år. De bredere tendenshistorier har stadig en vigtig plads, men der er også et øget fokus på nyheder og åbninger i 2021 og et reelt håb om, at det bliver muligt for folk at besøge de nye steder i år," siger Katinka Friis.
Se eksempler på den positive omtale i de udenlandske medier i 2020.