Stor vækst i tyske turister medvirker til sæsonspredning

12.12.2019

De tyske overnatninger steg 14,8 procent i oktober, og dermed ser markedsføringen af Danmark ud til at virke. Sammen med partnere har VisitDenmark i flere år sat fokus på at få flere tyskere til at holde deres efterårsferie i Danmark for derigennem at sprede turismen over en større del af

De udenlandske overnatninger er steget med 11,3 procent i oktober sammenlignet med oktober sidste år. Det viser de nye overnatningstal fra Danmarks Statistik

Med en vækst på hele 14,8 procent er det i høj grad tyskerne, der trækker stigningen i oktober. Det er fuldstændig på linje med VisitDenmarks overordnede strategi om at sprede turismen over hele året.

”Det er utrolig glædeligt at se den markante stigning i antallet af tyske overnatninger i oktober. Vi har i flere år haft et strategisk fokus på ekstra markedsføring uden for højsæsonen. Og det ser ud til at virke,” siger VisitDenmarks markedschef for Tyskland Mads Schreiner og tilføjer:

”Den tyske feriekalender er styrende for vores markedsføring. Og de forbundsstater, vi i en årrække har bearbejdet målrettet med budskabet om efterårsferie i Danmark, har ferie over tre uger i oktober. Så det lader til, at budskabet så småt begynder at trænge igennem.

Der er nogle oplagte fordele for at tage til Danmark i udvalgte uger i oktober. Priserne er typisk lave, og der er masser af plads, frisk luft, fred og ro, som matcher tyskernes rejsemotiver. 

”Det er forhåbentlig det lange seje træk, vi ser virke. Så nu gælder det om at holde trykket i markedsføringen, så vi kan få endnu flere tyskere til at opdage Danmark og få lyst til at rejse hertil også uden for højsæsonen. Det medvirker til en bæredygtig turisme,” siger Mads Schreiner.

Ud over de tyske gæster kunne man også møde ekstra mange amerikanerne og franskmænd i oktober i Danmark med vækstprocenter på hele 21,4 og 29,9 procent. Det er store stigninger, selv om det er fra et lavere nominelt leje.

Med en samlet vækst i antallet af udenlandske overnatninger på 4,3 procent år til dato, tegner det til, at 2019 bliver endnu et rigtig godt år for dansk turisme.