copenhagen harbour goboat

Turisterne i de europæiske storbyer er grønne

18.10.2021
Foto: Daniel Rasmussen - Copenhagen Media Center

Klima og grønne løsninger står højt på dagsordenen i de fire metropoler London, Paris, Milano og Rom, og det smitter af på de fremtidige rejsevalg, viser en undersøgelse fra VisitDenmark. 

Bæredygtighed vil få betydning for de fremtidige rejsevalg, som indbyggerne i fire europæiske storbyer træffer. Og Danmark står i den forbindelse godt. 

Det viser analyser, som VisitDenmark har gennemført i år blandt omkring 4.400 indbyggere i Greater London, Paris, Milano og Rom. 

I alle fire storbyer er der flere ”grønne idealister” end ”grønne skeptikere”. Det vil sige, at andelen, som mener, at bæredygtighed og miljøhensyn vil påvirke deres fremtidige rejsevalg, er større end andelen, der mener, at det ikke vil få betydning. 

Der er flest grønne idealister i Paris, hvor andelen er helt oppe på 55 procent. I Rom er der 48 procent og i Milano 47 procent, mens andelen i Greater London ligger på 42 procent. 

”Miljø og klima optager mange franskmænd, og emnet spiller en stor rolle politisk, men også i forhold til hvad folk helt konkret selv kan gøre. En stor undersøgelse i sommer viste, at franskmændene er mere bekymrede for miljøet end for økonomien, og det siger en del om, hvor meget emnet fylder i deres bevidsthed," siger Ghita Scharling Sørensen, som er markedschef i VisitDenmark for Frankrig og Italien, og peger på, at pariserne sidste år genvalgte Anne Hidalgo som borgmester. Anne Hidalgo er fra Socialistpartiet, har en grøn profil og blandt andet kørt en kampagne mod luftforurening i Paris. 

Vil gerne beskytte miljøet 

Ifølge undersøgelsen vinder bæredygtighed også frem som et reelt rejsemotiv. Blandet andet i Milano og Greater London, hvor andelen er steget signifikant, siden undersøgelsen sidst blev gennemført i 2020. 

”Når man taler om bæredygtighed i Storbritannien, er det særligt klimadagsordenen, der fylder i debatten. Og især omstillingen til vedvarende energi optager briterne. Det smitter selvfølgelig af på overvejelserne om ferie,” siger Dennis Englund, VisitDenmarks markedschef i Storbritannien. 

I Greater London er andelen af grønne idealister, der prioriterer ”grønne og bæredygtige løsninger” som rejsemotiv, steget fra 11 procent i 2020 til 20 procent i 2021.

Som rejsemotiv rangerer bæredygtighed dog fortsat lavt sammenlignet med en række andre og mere klassiske rejsemotiver. 

”Det er stadig den fulde ferieoplevelse, som får turisterne til at rejse, og det er også den, som skal være fremtrædende, når vi markedsfører Danmark. Vi er ikke der, hvor Danmark bliver til- eller fravalgt på grund af bæredygtighed, men bæredygtighed spiller ind som en del af det samlede billede af en destination, og her står Danmark stærkt,” siger Dennis Englund. 

Attraktiv målgruppe

Ifølge undersøgelsen opfatter størstedelen af de grønne idealister i de fire metropoler Danmark som en attraktiv destination. 

”Selv om franskmændene er meget miljøbevidste, stopper det dem ikke i at rejse. Men de kommer måske til at rejse på andre måder. Blandt andet er togrejser indenrigs, men også udenrigs på vej frem i Frankrig, og vi ser også en tendens til, at især yngre og børnefamilier er begyndt at tage på campingferie. Frankrig er allerede Europas andet største marked for camping, så der er stor volumen i dette segment,” siger Ghita Scharling Sørensen. 

”Vores målgruppe er især veluddannede og vellønnede voksne par i de store byer, og her er der et godt sammenfald mellem de briter, som også prioriterer bæredygtighed – og har mulighed for at betale for det,” siger Dennis Englund. 

Det samme gør sig gældende i Paris, Rom og Milano. 

”Turisterne i metropolerne kender ikke nødvendigvis Danmark så godt, men Danmark har rigtig meget at byde på. Ikke kun i forhold til bæredygtighed, men hele ferieoplevelsen,” siger Ghita Scharling Sørensen. 

Hent analyserne