Banner fra #baredanmark kampagne fra samsø

‘Vi bliver bare i Danmark i år’

28.5.2020
Foto: Samsø

Skuespilleren Martin Brygmann bliver frontfigur i en stor Danmarkskampagne, som 19 destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark er gået sammen om. Målet er at få flere danskerne til at bruge flere ferieoplevelser i år. 

”Vi bliver bare i Danmark i år”. Har du hørt den sætning før? Det har du sikkert. Vi siger det selv - vi siger det allesammen. Vi danskere taler sjældent med store ord, når det handler om Danmark - og det er en skam. For der er nok at være stolt over. 

Sådan lyder afsættet for en stor Danmarkskampagne, som over de kommende uger skal skabe massiv opmærksomhed om det danske ferieprodukt gennem tv-spots, annoncer i landsdækkende dagblade, influencers og billboards og få flere danskere til at tage på ferie i Danmark i år. 

”Selv om rigtig mange danskere hvert år holder ferie i Danmark, er der en tendens til at sige, at vi skal bare holde ferie hjemme. Men hvornår er Danmark blevet til ”bare” Danmark? Hvorfor er vi danskere ikke mere stolte af vores eget land? Det er noget af det, vi vil ændre på med kampagnen. Vi vil skabe en positiv stemning om det danske ferieprodukt og inspirere danskerne til at gå på opdagelse både i det Danmark de kender, og det de ikke kender,” siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen, VisitDenmark.  

”Meget mere end bare Danmark” er det gennemgående budskab i kampagnen, som vil være i overskrifter i blandt andet annoncer. 

Bred opbakning 

Danske Destinationer har været en væsentlig drivkraft i at få kampagnen op at stå, og for formand Jens Müller har det været vigtigt, at alle destinationerne er med: 

”Dansk turisme er hårdt ramt af coronakrisen, og derfor skal vi have flere danskere til at have en egentlig rejseadfærd i Danmark, tage et par ekstra overnatninger mere end de havde regnet med og i det hele taget gøre brug af det danske ferieprodukt. Derfor er det et vigtigt element i kampagnen at opfordre danskerne til at besøge andre dele af landet. Det gør vi helt konkret at kommunikere vores respektive destinationsbestemte budskaber på tværs af hele Danmark,” siger Jens Müller. 

Han er derfor også glad for, at alle 19 destinationer har været hurtige til at gå sammen om at deltage i kampagnen. 

”Det har været fantastisk at opleve den positive opbakning fra samtlige destinationer i Danmark, som har ønsket at stå sammen og bidrage til at få danskerne til at holde mere ferie hjemme. Det er noget, vi kan bygge videre på i fremtiden, og som midt i en krisetid tegner lyst for samarbejdet i dansk turisme,” siger Jens Müller. 

Kampagnen har et samlet budget på 21 mio. kr., hvoraf Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 10.3 millioner kroner og parterne bag kampagnen har lagt det resterende beløb. 

Bag kampagnen står de 19 destinationer, Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark. 

Massiv eksponering af Danmark 

Kampagnen er delt op i to dele. Første fase af kampagnen bliver skudt i gang den 28. maj ved at 100 influenter fra hele landet deler deres sommeroplevelser med hashtagget #baredanmark og opfordrer deres følgere til at gøre det samme. Materialet bliver samlet på kampagnesiden www.megetmereendbare.dk og fungerer som online inspirationsguide. 

Ugen efter begynder anden fase i kampagnen, hvor der kommer tryk på de betalte medier. 

Her vil den danske komiker og skuespiller Martin Brygmann være frontfigur i en række tv-spots, hvor han vil minde danskerne om, at ferie i Danmark er meget mere end bare Danmark. TV-kampagnen kører over to uger og vil blive fulgt op af online TV og social video. Sideløbende indrykkes helsidesannoncer i større danske dagblade. 

Senere i juni vil alle 19 destinationer bliver synliggjort via outdoor annoncering, i seks podcasts og gennem et samarbejde med Go’ Morgen Danmark, der vil bringe ferietips til danskerne fra alle egne af Danmark. 

”Vi er glade for, at Martin Brygmann har sagt ja til at være frontfigur i TV-kampagnen. Han er en landskendt skuespiller, der kan give kampagnen ekstra blikfang, og hans positive person matcher godt til budskabet om at holde ferie i Danmark. Vi håber, at danskerne tager godt imod kampagnen og vil tage ud og genopdage Danmark,” siger Janne Grønkjær Henriksen. 

Kampagnen vil køre på både nationalt, regionalt og lokalt plan i perioden fra den 28. maj til 31. juli og igen efter sommerferien.