Virtuelle events sætter internationalt fokus på Københavns gastronomi

25.3.2021
Foto: Jason Loucas

I en serie af virtuelle events under navnet ’Mad About Denmark’ sætter VisitDenmark fokus på dansk gastronomi i samarbejde med Landbrug og Fødevarer. Næste event handler om bæredygtighed, og tre danske stjernekokke tiltrækker igen interesse blandt internationale medier. 

Den 23. februar deltog 141 internationale journalister eventet ’Reboot Copenhagen’, som var arrangeret af VisitDenmarks markedskontor i Italien. 

De tre paneldeltagere var de prominente kokke René Redzepi fra Noma og Matt Orlando fra Amass samt den amerikanske journalist Lisa Abend, som er bosiddende i København og kender byens madscene indgående. Den italienske madanmelder, journalist og fortaler for det nye nordiske køkken Andrea Petrini var moderator på eventet. 

Panelisterne fortalte blandt andet om, hvordan byens restauranter og lokaler er kommet igennem det seneste års udfordringer, og hvad det kommer til at betyde for fremtiden. ”På trods af, at nogle er blevet nødt til at lukke eller ændre strategi, er alle talenterne her stadig”, sagde René Redzepi og fortsatte: ”Det føles som om, alle er fyldt af nye ideer. Det vender tilbage, og det bliver stærkere og bedre end nogensinde. Jeg er meget håbefuld og spændt på at spise i København igen”. 

”Jeg mener, at det sted Københavnsk gastronomi bevæger sig hen nu, er endnu mere interessant end der, hvor vi kom fra”, tilføjede Matt Orlando.

Store navne tiltrækker opmærksomhed 

Samarbejdet med kendte navne er med til at gøre eventserien særlig interessant for de deltagende journalister, fortæller Anna Orlando, PR & Press Manager hos VisitDenmark i Italien: 

”Både Petrini og vores tre panelister er meget anerkendte i den gastronomiske verden. De giver os et rigtig godt udgangspunkt for at tiltrække interesse fra de højtprofilerede journalister og medier.”  

Journalister fra både Italien, Frankrig, Storbritannien, USA, Norge, Sverige, Holland og Danmark deltog i eventet. 

I Italien har den store avis Corriere og madmagasinet Gambero Rosso skrevet om Københavns madscene med udgangspunkt i eventet, mens magasinet Mixed Grill har dækket det i Holland. Formålet med sådanne events er dog ikke kun dækning, men også at fastholde og opbygge kontakter til journalister, som kan komme i spil, når det igen bliver muligt at rejse.

”’Reboot Copenhagen’ holdt et højt niveau og var så interessant, at det tiltrak flere journalister og medier vi ikke før har arbejdet med. Det giver os endnu flere relevante kontakter at samarbejde med i fremtiden i forhold til både events, presseture og andre nyheder om dansk gastronomi”, fortæller Henrik Göthlin, Marketing & PR Koordinator for VisitDenmark i Sverige. 

Gastronomi som vigtigt rejsemotiv 

Formålet var også at skabe større forståelse for dansk mad og gastronomi, som er et fokusområde for VisitDenmark. Ifølge den seneste undersøgelse af international gastroturisme i Danmark kan næsten hver tredje udenlandske turist karakteriseres som en gastroturist. ”Folk rejser også for god mad. Det er et vigtigt rejsemotiv og noget, hvor vi har en stærk position og i den grad kan og skal sætte Danmark på verdenskortet,” påpeger Ghita Scharling Sørensen, VisitDenmarks markedschef i Italien og Frankrig.

Projektet fortsætter

’Reboot Copenhagen’ var det første i serien af events, som er blevet til i samarbejde med Landbrug & Fødevarer. Det næste event finder sted den 30. marts 2021 med fokus på bæredygtighed i gastronomi med titlen ’To Sustainability and Beyond’. 

Endnu en gang deltager René Redzepi fra Noma, og han får selskab af Christian Puglisi, som har stået bag restauranter som Relæ, Manfreds og Bæst samt Kamilla Seidler Trebbien, som har stået bag Lola og Loui. De tre vil vende de mest innovative grønne projekter i dansk gastronomi, og hvordan den danske tilgang til bæredygtighed kan være relevant også uden for landets grænser. 

Andrea Petrini er tilbage som ordstyrer, og han mener, at bæredygtighed er med til at gøre København til noget helt unikt: 

”Bæredygtighed er allestedsnærværende i København: i restauranter, i det offentlige rum, i alle hjem. I de senere år er det virkelig blevet en del af den lokale kultur. ”Bæredygtighed med attitude”, det er det lokale motto,” forklarer han. 

Endnu et event er planlagt i april. Og der er planer om flere events til sommer og i efteråret.