Vakantie Denemarken, overzicht campings  | VisitDenmark

Outdoor i Danmark hitter hos hollænderne

10.11.2022
Foto: LABAN Stories

De udenlandske overnatninger ligger nu pænt over niveauet i 2019, primært på grund af vækst i de tyske overnatninger. Men også flere hollænderne vælger Danmark i 2022.

Med septembers overnatningstal i hus ligger de samlede overnatninger år-til-dato 12,4 pct. over niveauet i 2019. De udenlandske overnatninger står for en vækst på 7,2 pct., hvor Sverige og Norge stort set er tilbage på niveau, og tyskerne fortsætter den flotte fremgang med en vækst på 18 pct. 

Men også hollænderne tegner sig for en imponerende fremgang i 2022: Væksten ligger indtil videre på knap 19 pct., hvor især camping udmærker sig med en fremgang på hele 37 pct. 

Holland er dansk turismes tredjestørste udenlandske marked, og til og med september har der været flere end 1,5 mio. hollandske overnatninger, heraf en halv million på campingpladserne. Det er ca. 60.000 flere end antallet af hollandske overnatninger i feriehusene, som ellers i de senere år har været hollændernes foretrukne ferieform i Danmark. Campingovernatningerne er nu tilbage på et niveau, som ikke er set de sidste 25 år.

De nye campister

”Camping i Danmark vækster helt vildt i Holland. Camping er igen blevet hot, og vi ser både de traditionelle campister og et nyt segment med stor interesse for outdoor vælge Danmark som feriedestination. De nye outdoorsegmenter rejser i høj grad efter outdooroplevelsen mere end de rejser efter campingoplevelsen, og vi har netop haft fokus på at fortælle om outdoorlivet i Danmark i vores markedsføring. Bl.a. har vi gennemført en særlig indsats over for de nye segmenter og har blandt andet i to sæsoner arbejdet tæt sammen med det populære tv-program Camp-to-go", siger Mette Rodenhuis-Carlsen, som er VisitDenmarks markedschef i Holland.

Mette Rodenhuis-Carlsen tøver ikke med at kalde hollænderne de mest aktive turister i Danmark. 

På tur i Danmark

”Hollænderne elsker at være aktive i nature, gerne sammen med deres børn, og der har Danmark meget at tilbyde. De elsker at cykle og vandre, og de vil også gerne opleve attraktionerne i naturen som fx Skovtårnet og WOW Park .Og de nye campister, der tager på tur på deres egen eller en lejet autocamper kommer godt rundt i landet, hvilket betyder at væksten ses i hele landet". 

Totaloplevelser på feriecentre

Den hollandske vækst er således ikke kun isoleret til camping. På hotellerne noteres en foreløbig fremgang på 30 pct. i 2022, sammenlignet med 2019. Og feriecentrene går frem med 20 pct.

”De danske feriecentre er meget populære, fordi de tilbyder en totaloplevelse. Her taler vi igen turister, der holder af at opleve i naturen, typisk familier. Så her skal naturen opleves i kombination med mere klassiske familieattraktioner som fx vandland. Faktisk er 75 pct. af gæsterne i Lalandia Billund hollandske familier i uge 18, hvor de hollandske skoler har majferie”. 

Potentiale også i sparetider

For VisitDenmark i Holland gælder det nu om at holde væksten i en tid med stor usikkerhed. Der er de samme økonomiske udfordringer for de hollandske forbrugere som i Tyskland og resten af Europa. Og også her er det uvist, hvordan de hollandske turister reagerer på den økonomiske krise.

”Vores mål er at fastholde væksten på især camping. Der er fortsat et stort potentiale for camping, især i sparetider, fordi du har eget hus og transport med dig i tilgift til den frihed, som er et rejsemotiv for mange af de nye campister. Men vi skal også igen have godt fat i markedet for ferie i danske sommerhuse. Der har vi set en nedgang i år, men jeg tror i høj grad det skyldes, at hollænderne var for sent ude med at booke højsæsonen", siger Mette Rodenhuis-Carlsen.