GoBoat, Copenhagen

Faserne i turistens digitale rejse

Foto: Daniel Rasmussen - Copenhagen Media Center

Når turisten planlægger sin rejse, bliver der lyttet til anbefalinger fra venner og familie. Men internettet, sociale medier og videoer fungerer også som inspirationskilde, guide og planlægger på rejsen. 

Forbruget af online platforme til informationssøgning er stigende og 57 pct. af alle søgninger begynder nu på en mobil enhed. Ifølge Google står stemmesøgninger nu for 20 pct. af alle mobile søgninger. Stemmestyring og digitale assistenter er derfor godt på vej i den digitale rejse.

Læs mere om faserne herunder

1. Dreaming
Turisten er ikke nødvendigvis i markedet for at rejse, men en artikel, en video eller et foto på sociale medier kan trigge turisten til at drømme om ferie. I takt med at forbrugernes medieforbrug flytter til digitale platforme, øges sandsynligheden for, at det er her, drømmen begynder.

Hvad gør VisitDenmark? 
Gennem konstant synlighed på digitale platforme og omtaler i medierne arbejder vi på at få Danmark på nethinden hos så mange som muligt. Video og andre visuelle virkemidler har høj prioritet. Vi arbejder også med bl.a. filmindustrien og fødevaresektoren for at skabe interesse for Danmark på nye måder.

2. Inspiration
Turisten går fra at drømme til konkret at søge inspiration til ferien, og her spiller råd fra venner og familie en vigtig rolle. Turisten søger også rejseinspiration online via søgemaskiner, sociale netværk og YouTube. Stadig flere bruger 'voice search" og digitale assistenter til søgninger på nettet.

Hvad gør VisitDenmark? 
En god placering i søgemaskinerne er vigtig i denne fase, og fra 2019 bliver VisitDenmarks website klar til ’voice search’. Samtidig har vi fortsat fokus på at være konstant synlige over for de turister, der overvejer at rejse til Danmark.

3. Research/planning
Turisten går nu ind i planlægningsfasen og begynder at samle konkret information om destinationen. Den typiske turist overvejer mindst to destinationer i beslutningsprocessen, og anbefalinger, priser og udvalget af oplevelser kan føre til, at turisten genovervejer destinationen, og hopper mellem faserne.

Hvad gør VisitDenmark? 
Vi fastholder turistens interesse gennem taktiske budskaber. Samarbejdspartneres konkrete tilbud spiller også en vigtig rolle i denne fase, og synlighed i søgemaskinerne er fortsat afgørende.

4. Booking
Turisten foretager nu sin booking – det sker i høj grad gennem online bookingportaler som Booking.com og Hotels.com. De fleste turister i Danmark booker rejsen 2-3 måneder før ankomst. 50 pct. af de udenlandske turister booker direkte på overnatningsstedets hjemmeside.

Hvad gør VisitDenmark? 
VisitDenmark leder turisterne til bookingfasen, hvor virksomhederne lukker salget og sikrer dermed, at den efterspørgsel, som den fælles markedsføring har skabt, bliver konverteret til bookinger.

5. Experience/on-site planning
Turisten er ankommet til Danmark, men har typisk ikke planlagt opholdet. Turisten går online for at søge aktiviteter, ligesom apps og kort flittigt anvendes, og oplevelser deles på sociale medier. Ifølge Google bruger halvdelen af de rejsende smartphones på destinationen, og mange booker også via mobilen.

Hvad gør VisitDenmark? 
VisitDenmark tilbyder destinationerne at koble sig på en fælles platform, så regionale og lokale websites kan udvikles, og turisterne hurtigt og nemt via smartphones kan finde vej til de gode oplevelser.

6. Loyalty/reflection/sharing
Efter hjemkomsten deler turisten sine ferieminder med familie og venner. Især turister fra Sverige, Norge og Tyskland er loyale gæster og besøger Danmark flere gange. 70 pct. af turisterne vil aktivt anbefale andre at rejse til Danmark, viser VisitDenmarks turistundersøgelse.

Hvad gør VisitDenmark? 
Fokus på at skabe loyale gæster, der kommer igen og spreder budskabet om Danmark. Gennem bl.a. nyhedsbreve og sociale medier holder vi Danmark top of mind med inspiration og tilbud