Webinarer vil give digitalt boost til destinationerne  

2.3.2021
Foto: Your rainbow panorama, Olafur Eliasson, 2006 - 2011, ARoS Aarhus Art Museum. Photo: Robin Skjoldborg.

Formålet med VisitDenmarks webinarer er at dele digitale tips til inspiration for destinationerne. Det har haft en særlig værdi under Covid-19. 

Hvordan kan Facebook og Instagram bruges mest optimalt? Hvordan laver man en skarp SEO-tekst og hvordan anvendes Google Analytics bedst muligt? 

Det er nogle af de svar, destinationernes digitale medarbejdere får på VisitDenmarks webinarer. I 2020 begyndte projektet, der blev fremskyndet af Covid-19, men som allerede var på tegnebrættet. 

”Det er udsprunget af evalueringerne fra et digitalt rejsehold, vi havde tilbage i 2018, hvor vi rejste rundt i landet. Man lærer bedre af at se en video end at læse en guide, og så har det haft en særlig værdi under corona, fordi vi ikke kan dele viden på andre måder,” siger Michael Johansen, der er digital forretningsudvikler ved VisitDenmark. 

Han står for at afholde webinarerne, der varer i 45 minutter, og som ofte inkluderer en ekspert på området. Mellem 30 og 60 deltagere dukker i gennemsnit op til live-eventet, som lægges op og kan ses på VisitDenmarks hjemmeside efterfølgende. 

Der har været god feedback på de seks webinarer, der indtil videre er blevet afholdt, og derfor er der i 2021 planlagt 6-8 nye webinarer. De handler alle om digitale emner og værktøjer, som bliver brugt i hverdagen, og så er de ment som inspirationsoplæg. 

”Vi forsøger at følge med i efterspørgslen og kommer så med et output til destinationerne. Sidste år var der eksempelvis en efterspørgsel på juridisk viden omkring fotokreditering. I stedet for at skrive en mail lavede vi et webinar, hvor vi inviterede en advokat til at dele viden og cases,” siger Michael Johansen. 

Kernen i webinar, der fungerer, er at være tydelig og at holde det enkelt, forklarer han. 

Fem tips til et vellykket webinar: 

•    Webinaret bør max vare 45 minutter
•    Inviter deltagerne i god tid
•    Hav en klar agenda
•    Kommuniker, så det er letforståeligt
•    Følg op bagefter og lever gerne et output, der giver værdi

 

I front med digitale færdigheder

En af dem, der har deltaget i flere webinarer, er VisitAarhus’ webmanager Sonja Læssøe Madsen. 
Hun forklarer, at indholdet direkte kan overføres til hendes arbejde med de online platforme. Webmanageren fremhæver især indholdet af webinarerne ’Gennemgang af KPI Framework og dashboard i Data Studio’ og ’Basisregler indenfor ophavsret i forhold til video og foto’.  

”Vi har et fælles mål og fælles ambitioner om at være i front, hvad angår digitale færdigheder og tilstedeværelse indenfor turismen. Det kan være svært at løse hver for sig, så derfor er jeg glad for muligheden. Det gælder både, når det har været input til inspiration i mit daglige arbejde og når der har været vigtig ny viden,” siger Sonja Læssøe Madsen. 

I 2021 vil især to temaer være i fokus på webinarerne: Bæredygtighed og digitale værktøjer.  
 
”Bæredygtighed er et emne, som rigtig mange arbejder med i øjeblikket, og det er et vigtigt område. Også for VisitDenmark. Derfor vil vi gerne formidle, hvordan man kan arbejde strategisk og digitalt med det,” forklarer Michael Johansen. 

Det næste webinar, der finder sted den 25. marts, kommer til at omhandle adfærdsdesign, og hvordan det kan bruges i turistbranchen. 

”I forhold til de digitale værktøjer, så er turismesituationen vendt rigtig meget på hovedet i øjeblikket, så alle former for data og vidensdeling er essentiel. Jo mere skarpe vi er på det ukendte, jo mere kan vi agere, når der sker noget nyt,” siger Michael Johansen.   

Se de tidligere webinarerne til inspiration