Løkken, North Jutland

Nøgletal om dansk turisme

Foto: Simone Bramante - @brahmino.com

Turisterne forbruger i alt for 132,5 mia. kr. i Danmark. Turismen er dermed en vigtig brik i at skabe vækst, omsætning og arbejdspladser til hele Danmark. 

Fremgang for turismen i Danmark

De udenlandske og danske turister foretog i alt 56,1 mio. overnatninger i Danmark i 2019, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er 4,1 pct. flere overnatninger end året før. Dermed blev 2019 endnu et rekordår for dansk turisme

Væksten var især drevet af de udenlandske turister, som foretog 4,7 pct. flere overnatninger i 2019, mens de danske turister foretog 3,5 pct. flere overnatninger. 

 

 

132,5 mia. kr. 


Omsætning skabt af turismen i Danmark i 2018

 

 

4,6%

 

Turismens andel af den danske eksport i 2018

 

 

169.000 job

 

Turismeskabte arbejdspladser i 2018

 

 

46,8 mia. kr. 

 

i moms, skatter og afgifter fra turismen i 2018

Bliv klogere på turismen i Danmark

Turismens økonomiske betydning

Rapporten Turismens økonomiske betydning i Danmark sætter tal på, hvor mange penge turisterne bruger i Danmark.

Forretningsområder

Vi klæder dig på med tal og analyser om turisterne på ferie- og forretningsrejse i Danmark

Prognose for dansk turisme

VisitDenmark forventer vækst i både de udenlandske og de danske overnatninger i 2019.

Statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne

Rapporten giver et overblik over situationen for dansk turisme.

VisitDenmarks turistundersøgelse

Turistundersøgelsen er en landsdækkende og repræsentativ undersøgelse af turisterne i Danmark.

Turisternes samlede forbrug på 132,5 mia. kr. i 2018 spreder sig over mange typer af varer og services og er med til at skabe omsætning og beskæftigelse - også i erhverv som man normalt ikke forbinder med turisme.

For hver gang turisterne lejer et hotelværelse, spiser en is eller går på museum, skaber de aktivitet og omsætning til det danske samfund. Derfor er turismen samlet set med til at skabe 169.000 job i Danmark, ifølge VisitDenmarks beregninger. Og det er tilmed arbejdspladser, som ikke kan flyttes ud af landet.

Turismen er et stort eksporterhverv
De fleste tænker nok ikke over det, men turismen er et af Danmarks store eksporterhverv. Når en udenlandsk turist bruger penge i Danmark, svarer det til, at en dansk produceret vare, service eller oplevelse bliver eksporteret til udlandet. De udenlandske turister forbruger for i alt 57,7 mia. kr. i Danmark. Turismen står dermed for 4,6 pct. af den samlede danske eksport.

Flere turister uden for højsæsonen
En sund turismeøkonomi kræver et godt turistmiks. Den danske højsæson er juli og august, men turisterne holder ferie på forskellige tidspunkter. Fx er danskerne flittige gæster i feriehusene i juli, mens man i maj møder mange hollændere. Tyskerne kommer hele året og i stigende omfang også uden for højsæsonen. Det gælder også andre nationaliteter. Faktisk ligger fire ud af 10 overnatninger uden for højsæsonen, når det gælder kyst- og naturferie.

Turisme uden for højsæsonen har mange fordele: Der er ledig kapacitet, og prismæssigt er Danmark rigtig konkurrencedygtigt. Og med mere turisme uden for højsæsonen går turismens arbejdspladser fra at være sæsonbetonede til at være helårsarbejdspladser.