Gå til indhold
Himmebjerget i Silkeborg

Nøgletal om dansk turisme

Foto: Michael Maagaard

Det samlede turismeforbrug var 103,7 mia. kr. i 2020 i Danmark. Turismen er en vigtig brik i at skabe vækst, omsætning og arbejdspladser til hele Danmark. 

Genopretning i gang

De udenlandske og danske turister foretog i alt 51,5 mio. overnatninger i Danmark i 2021, viser tal fra Danmarks Statistik. Det er en stigning på 15,5 pct. i forhold til 2020. De udenlandske overnatninger steg med 6,7 pct. og endte på 17,15 mio. De danske overnatninger steg med 20,5 pct. og endte på 34,33 mio.

 

 

103,7 mia. kr. 


Omsætning skabt af turismen i Danmark i 2020

 

 

27,0 mia. kr.

 

Udenlandsk turismeomsætning i 2020

 

 

76,7 mia. kr.

 

Dansk turismeomsætning i 2020

 

 

35,4 mia. kr. 

 

tab i turismeomsætning fra 2019 til 2020

Turisternes samlede forbrug på 139,2 mia. kr. i 2019 spreder sig over mange typer af varer og services og er med til at skabe omsætning og beskæftigelse - også i erhverv som man normalt ikke forbinder med turisme. For hver gang turisterne lejer et hotelværelse, spiser en is eller går på museum, skaber de aktivitet og omsætning til det danske samfund. 

Turismen er et stort eksporterhverv

De fleste tænker nok ikke over det, men turismen er et af Danmarks store eksporterhverv. Når en udenlandsk turist bruger penge i Danmark, svarer det til, at en dansk produceret vare, service eller oplevelse bliver eksporteret til udlandet. De udenlandske turister forbruger for i alt 61,5 mia. kr. i Danmark.

Flere turister uden for højsæsonen
En sund turismeøkonomi kræver et godt turistmiks. Den danske højsæson er juli og august, men turisterne holder ferie på forskellige tidspunkter. Fx er danskerne flittige gæster i feriehusene i juli, mens man i maj møder mange hollændere. Tyskerne kommer hele året og i stigende omfang også uden for højsæsonen. Det gælder også andre nationaliteter. Faktisk ligger fire ud af 10 overnatninger uden for højsæsonen, når det gælder kyst- og naturferie.

Turisme uden for højsæsonen har mange fordele: Der er ledig kapacitet, og prismæssigt er Danmark rigtig konkurrencedygtigt. Og med mere turisme uden for højsæsonen går turismens arbejdspladser fra at være sæsonbetonede til at være helårsarbejdspladser.

Share your wonders: