Gå til indhold
Family with bikes in the Wadden Sea

Holland

Foto: Niclas Jessen

Holland er traditionelt et marked med høj rejseintensitet og et stort potentiale for rejser i skuldersæsonen. Her er Danmark nemlig interessant for de naturhungrende hollændere, som søger fred og ro, natur, aktiviteter og vand, men som samtidig er pris- og kvalitetsbevidste.

Efter en årrække med vækst var det hollandske marked i 2019 på det højeste niveau siden 1992 med 1,4 mio. overnatninger. Særligt feriehusene og hotellerne har godt fat i hollænderne og stod i 2019 i fællesskab for mere end halvdelen af alle hollandske overnatninger. Også campingpladserne er attraktive for de hollandske besøgende og stod for 25 % af de hollandske overnatninger.

Vi fokuserer på at positionere Danmark som en attraktiv kyst- og naturdestination overfor hollandske børnefamilier og voksne par. Børnefamilierne efterspørger en børnevenlig ferie, hvor attraktioner og samvær med familien er en vigtig del af ferieoplevelsen.

- Mette Rodenhuis-Carlsen, Markedschef i Holland

Hollændernes kendskab til Danmark er de sidste år steget og var i foråret 2021 på et all-time-high. Hver femte hollænder (19 %) kender noget eller meget til Danmark som feriedestination. Hollænderne efterspørger især den danske kyst og natur, og hele 47 % ser i marts 2021 Danmark som en attraktiv feriedestination.

Vores indsatser henvender sig til de målgruppesegmenter, som har forhøjet potentiale for at vælge Danmark som feriedestination. Dvs. grupper med forhøjet interesse i temaerne natur, bæredygtighed, ro og plads, aktiv ferie (cykling og vandring), familie og kultur. Disse har generelt samme demografiske profil på tværs af alder i forhold til indkomst (middel/høj) og uddannelse (middel/høj). Børnefamilierne vil typiske have børn i alderen 0-12 år (basisskole) og de voksne par vil typisk være +45. Overnatningsmæssigt er de tiltrukket af feriehuset, camping, hotel og feriecenter-produktet. Fremadrettet kommer bæredygtighed til at spille en større rolle, og målgruppen "De grønne idealister" bliver vigtigere i forhold til at forløse potentialet i markedet.

Udover det faste Danmarkspotentiale findes der post COVID-19 en ny målgruppe, som midlertidigt søger destinationer tæt på med sikkerhed og plads – Danmark lever op til dette nye behov hos en bredere målgruppe. Derfor er der pt. momentum for en bredere tilgang i segmentering og medievalg.

Vi fokuserer på at positionere Danmark som en attraktiv kyst- og naturdestination overfor hollandske børnefamilier og voksne par. Børnefamilierne efterspørger en børnevenlig ferie, hvor attraktioner og samvær med familien er en vigtig del af ferieoplevelsen. Rent pris- og kapacitetsmæssigt har Holland et antal interessante ferieperioder, som falder udenfor den danske højsæson, blandt andet majferien, som gerne spreder sig over 2-3 uger i slutningen af april/starten af maj. Desuden har hollænderne en skolesommerferie, som i 2022 strækker sig helt frem til den 4. september.

Hos de voksne par (45+) er det især naturen, der er hovedmotiv, og derfor positionerer vi Danmark som en naturskøn destination med gode muligheder for cykling og camping. Fokus er på skuldersæsonen; maj-juni og august-oktober.

For de potentielle storbyferiegæster har Danmark en styrkeposition inden for mode, design, gastronomi, film, lykke, hygge og ”way of life”, og her fokuseres blandt andet på opholdsforlængelse med et par ekstra dage i storbyen. 

Den nære fremtid byder et stort potentiale for Danmark som destination i en COVID-19-tid. Det, at Danmark er tæt på, at man kan køre i egen bil, har god plads, masser af natur, god hygiejne og ”styr på COVID-19” vil i de kommende år være vigtige faktorer for hollandske rejsende.

Forventningerne er, at ferier bookes senere, og at flere ferier afholdes i eget land eller på destinationer tæt på, som kan nås med bil. Således angiver hollænderne, at COVID-19 har indflydelse på deres valg af feriedestination, og at de forventer at booke senere end normalt.

Aktuelle overnatningstal

Hollandske overnatninger i Danmark i 2021 fordelt på måned sammenlignet med 2020 og 2019.

 

Kontakt vores kontor i Holland

Læs mere

Share your wonders: