VisitDenmarks markedsprofiler
VisitDenmarks markedsprofiler giver indblik i en række nøgletal for de vigtigste markeder for dansk turisme

Sverige er et vigtigt marked for dansk turisme med overnatninger hele året rundt, men har oplevet tilbagegang de seneste år.
Danmark har siden 2018 mistet ca. 370.000 overnatninger inden for kyst- og naturturismen. I 2025 forventes det, at denne trend vender, og nedgangen som minimum stoppes - og forhåbentlig med en lille stigning.
Efter flere svære år for svensk økonomi og de svenske husholdninger ser det hele meget mere positivt ud. Inflationen er under kontrol, energipriserne er på niveau fra før krigen i Ukraine, og den svenske rente på boliglån er stærkt faldende. Alt sammen betyder flere penge mellem hænderne hos de potentielle svenske gæster.
Trods år med udfordringer er potentialet betydeligt:
Vi arbejder på at tiltrække både nye og tidligere gæster til Danmark.
Vi fortsætter vores markedsføring med fokus på at rekruttere den yngre generation - børnefamilier.
For at få svenskerne til at blive længere, vil vi repositionere feriehuset/feriecentret som en prisvenlig ferieform.