Hvide Sande Nature Walk

Norge

Foto: Mikkel Heriba

Nordmændene er traditionelt loyale Danmarksgæster, døgnforbruget er højt og opholdslængden relativ lang. Potentialet er således stort, men markedet præges også af sene bookinger, stærke konkurrerende destinationer og en svag kronekurs. Det er dog stadig ”dejlig å være norsk i Danmark”.

Det norske marked er præget af et meget højt kendskab til Danmark som turistdestination. I 2018 var der 2,3 millioner norske overnatninger i Danmark, og nordmændene omsætter årligt for mere end 6 mia. kr. i Danmark.

Danmark er en eftertragtet destination for både par og børnefamilier. Det opleves stadig, at det er lidt ekstra ”dejlig å være norsk i Danmark”. Lidt dejligere end at være andre steder, og nordmændene føler sig ekstra velkomne. Det er en tillid, vi gør vores bedste for at leve op til i vores markedsbearbejdning.

- Peter Krusborg, markedschef i Norge

Nordmændene er fortsat helt i top, når det gælder kombinationen af opholdslængde og omsætning, men vi ser et mindre fald i antal overnatninger og præference, hvorfor det er yderst vigtigt at vi opretholder et stærkt markedstryk. Selvom nordmænds kendskab til Danmark er stort, er det fortsat hygge, god mad og det danske værtskab, som er de stærkeste argumenter for at vælge Danmark fremfor andre destinationer. Derudover er den korte afstand, mulighederne for cykling og fornøjelsesparker også trækplaster for nordmændene.

Aktuelle overnatningstal

Norske overnatninger i Danmark i  2019 fordelt på måned sammenlignet med 2018.

 

Læs mere