Nordmændene er traditionelt loyale Danmarksgæster, døgnforbruget er højt og opholdslængden relativ lang. Potentialet er således stort, men markedet præges også af sene bookinger, stærke konkurrerende destinationer og en svag kronekurs. Det er dog stadig ”dejlig å være norsk i Danmark”.
Det norske marked er præget af et meget højt kendskab til Danmark som turistdestination. I 2019 var der 2,3 millioner norske overnatninger i Danmark, og nordmændene omsætter årligt for mere end 8 mia. kr. i Danmark.
- Flemming Bruhn, markedschef i Norge
Nordmændene er fortsat helt i top, når det gælder kombinationen af opholdslængde og omsætning, men vi ser et mindre fald i antal overnatninger og præference, hvorfor det er yderst vigtigt at vi opretholder et stærkt markedstryk. Selvom nordmænds kendskab til Danmark er stort, er det fortsat hygge, god mad og det danske værtskab, som er de stærkeste argumenter for at vælge Danmark fremfor andre destinationer. Derudover er den korte afstand, mulighederne for cykling og fornøjelsesparker også trækplaster for nordmændene.
Norske overnatninger i Danmark i 2020 fordelt på måned sammenlignet med 2019.