Tyskland er Danmarks største marked. De tyske besøgende står for næsten 60 % af alle udenlandske overnatninger i Danmark, og antallet af overnatninger er stigende. Den tyske økonomi er robust, og der er udsigt til fremgang i privatøkonomien.
Tyskerne rejser især til Danmark for at holde ferie ved kysterne, hvor de kan føle sig frie og have kvalitetstid sammen med familie og venner. De opfatter Danmark som et trygt og idyllisk rejsemål og motiveres af, at der er fri adgang til både natur og strande.
- Mads Schreiner, markedschef i Tyskland
Øvrige stærke rejsemotiver er muligheden for en aktiv ferie. De tyske gæster vandrer og cykler meget, og desuden har aktiviteter ved vandet, som fx lystfiskeri, kajak, kano, sejlads og dykning, stor interesse. Udover naturen står mulighederne for at dykke ned i den danske historie, kultur, mad og lokale oplevelser også højt på listen. Interessen for de danske byer er stigende, og tyskerne søger med glæde mod imødekommenheden og den lokale atmosfære i de danske byer og købstæder.
Tyske overnatninger i Danmark i 2020 fordelt på måneder sammenlignet med 2019.
I Tyskland fastsættes skolernes feriekalender centralt for at sikre, at ferierne spredes, så forbundsstaterne ikke holder ferie samtidig.
Det er vigtigt for VisitDenmark, destinationerne og virksomhederne i dansk turisme at være skarpe på ferieperioderne - både i forhold til prissætning, åbningstider og bemanding samt den taktiske markedsføring af Danmark som feriedestination i Tyskland.