Tyskland

Foto: Destination Sydvestjylland

Tyskland er Danmarks største marked. De tyske besøgende står for næsten 60 % af alle udenlandske overnatninger i Danmark, og antallet af overnatninger er stigende. Den tyske økonomi er robust, og der er udsigt til fremgang i privatøkonomien.

Tyskerne rejser især til Danmark for at holde ferie ved kysterne, hvor de kan føle sig fri og have kvalitetstid sammen med familie og venner. De opfatter Danmark som et trygt og idyllisk rejsemål og motiveres af, at der er fri adgang til natur og strande. 

Vi ser fortsat en stærk efterspørgsel efter det danske ferieprodukt. Efterspørgslen er båret af det stærke samarbejde blandt turismens aktører om at skabe store koordinerede, segmenterede indsatser på det tyske marked, der matcher de tyske turisters behov, og de fordele, som Danmark har at byde på - nemlig plads, frihed, sikkerhed og hygge.

- Mads Schreiner, markedschef i Tyskland

Øvrige stærke rejsemotiver er muligheden for en aktiv rejse. De tyske gæster vandrer og cykler meget, og desuden har aktiviteter ved vandet, som fx lystfiskeri, kajak, kano, sejlads og dykning, stor interesse. Udover naturen står muligheden for at dykke ned i den danske historie, kultur, mad og lokale oplevelser også højt på listen. Interessen for de danske byer vækster, og tyskerne søger med glæde mod imødekommenheden og den lokale atmosfære i de danske byer og købstæder.

Aktuelle overnatningstal

Tyske overnatninger i Danmark i  2019 fordelt på måned sammenlignet med 2018.

 

Læs mere

Ferieperioder i Tyskland

I Tyskland fastsættes skolernes feriekalender centralt for at sikre, at ferierne spredes, så forbundsstaterne ikke holder ferie samtidig.

Det er vigtigt for VisitDenmark, destinationerne og virksomhederne i dansk turisme at være skarpe på ferieperioderne - både i forhold til prissætning, åbningstider og bemanding samt i forhold til den taktiske markedsføring af Danmark som feriedestination i Tyskland.