Flere flyafgange, stigende rejsemarked samt et stærkt Danmarksbrand er blot nogle af faktorerne bag den store tilgang af italienere i Danmark. Potentialet er stort i det italienske marked for at øge turismen i Danmark, vinde markedsandele fra konkurrerende destinationer og udvide sæsonen.
Danmark er eksotisk for en italiener og opfattes som en cool og attraktiv destination. Den italienske turist ønsker at opleve den danske uformelle og afslappede livsstil, vores grønne, sikre og rene land, vores historie, arkitektur og design samt gastronomi.
- Ghita Scharling Sørensen, markedschef i Italien
I en nylig brandinganalyse kan det konstateres, at hele 8 procent af milaneserne og 7 procent af befolkningen i Rom ønsker at foretage en rejse til Danmark. Blandt milanesere ligger København på en 6. plads over ønskede storbyferie-destinationer. Potentialet er altså stort, men de mange konkurrerende destinationer bevirker, at der rift om det store og stigende italienske rejsemarked. 2020 byder på et væld af aktiviteter for VisitDenmark på det italienske marked inden for B2C, presse og B2B i samarbejde med danske og italienske turisme- og non-turisme partnere.
Italienske overnatninger i Danmark i 2020 fordelt på måneder sammenlignet med 2019.