Kvinde på klipper ved Gudhjem

CMO til VisitDenmark

Foto: Kristina Bosjanoks

VisitDenmark søger en ambitiøs CMO, der gennem branding og markedsføring af Danmark som rejsemål kan være med til at løfte dansk turismes økonomiske og grønne målsætninger. 

Som CMO i VisitDenmark er ansvaret stort og udfordringerne mange. Men motiveres du af at eksekvere på høje ambitioner i et komplekst interessentlandskab, er udviklingsmulighederne tilsvarende store.

Det er VisitDenmarks opgave at fremme Danmark som rejsemål gennem international markedsføring og analyser. Vores arbejde tager afsæt i regeringens ”Nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme”, som har som ambition at øge antallet af turister og turismeindtægter frem mod 2030 – en vækst, som skal balancere med sociale og miljøvenlige hensyn.

Som en del af strategien har VisitDenmark bl.a. til opgave at gennemføre en et-brand strategi for Danmark som rejsemål internationalt og styrke den digitale kommunikationsindsats, så turisterne på de prioriterede markeder i endnu højere grad vælger at rejse til Danmark. Det er en opgave, som vores kommende CMO kommer til at stå i spidsen for.

Profil, opgaver og ansvar

VisitDenmark søger derfor en erfaren CMO til at lede en marketingorganisation med internationalt fokus.

Som CMO skal du videreudvikle marketing i VisitDenmark med afsæt i dataforståelse, strategisk tænkning og høje ambitioner. Du skal sætte en tydelig retning, der bakkes op af såvel medarbejdere som eksterne samarbejdspartnere, og du skal være garant for, at de offentlige midler, der tildeles turismemarkedsføring, anvendes med størst mulig effekt.

Dine primære opgaver og ansvarsområder:

• Udvikle, implementere, eksekvere og løbende følge op på en ambitiøs, international markedsføringsstrategi for Danmark som rejsemål.
• Bidrage til målsætninger om bl.a. en et-brand-strategi for Danmark som rejsemål og fortsat styrkelse af den digitale kommunikationsindsats.
• Sikre effektive branding- og markedsføringskampagner, hvor VisitDenmarks samlede ressourcer, netværk og indsigter bringes i spil til størst mulig effekt.
• Skabe værdiskabende samarbejdsrelationer samt sikre klar og gennemsigtig kommunikation og rapportering om organisationens strategiske retning, mål og resultater, både internt og eksternt.
• Skabe følgeskab som motiverende og inkluderende leder af marketingteamet og med ansvar for markedsføringen på tværs af VisitDenmark.

Erfaringer og kompetencer

Den ideelle kandidat er en dygtig marketingstrateg, der kan drive kreativitet og entusiasme gennem andre, men som også er i stand til at eksekvere og vise vejen og stå fast, hvor det er nødvendigt. Der er behov for en tillidsfuld og erfaren leder, der motiveres af at få det bedste frem i andre og både kan udvikle og lede gennem medarbejdere og gennem andre ledere.

Stærke samarbejdskompetencer er afgørende for at få succes i stillingen og for at indfri de marketingmæssige ambitioner i strategien.

Det forventes, at den kommende CMO:

• Har mindst fem års erfaring fra en lignende lederstilling.
• Har dokumenteret erfaring med udvikling af marketing- og kommunikationsstrategier samt evnen til at eksekvere dem i overensstemmelse med
virksomhedens overordnede strategi.
• Har solid erfaring med at drive et stærkt internationalt brand og en succesfuld marketingorganisation. Stærk digital forståelse og erfaring er nødvendigt. 
• Er kommercielt tænkende med øje for muligheder og udvikling af kreative koncepter.
• Har solid erfaring med stakeholder management, herunder at styre digital udvikling og indholdsproduktion, hvor både interne og eksterne samarbejdspartnere er involveret.
• Er en erfaren leder og en stærk kommunikator, der kan skabe følgeskab både internt og eksternt. Den rette kandidat har høj integritet og en moderne og delegerende lederstil.

VisitDenmark tilbyder

Med reference til vores CEO og som en del af ledelsen i VisitDenmark får du mulighed for at sætte retningen for den internationale branding og markedsføring af Danmark og dermed påvirke en bæredygtig udvikling af turismen i Danmark.

Du vil få en stor kontaktflade til engagerede kolleger og samarbejdspartnere, som alle brænder for dansk turisme. Organisatorisk får du ansvar for den løbende udvikling og den daglige drift af VisitDenmarks marketingteam, som arbejder med bl.a. brandudvikling, kampagner, digital kommunikation, sociale medier og international presse.

Løn forhandles individuelt i forhold til kvalifikationer. Stillingens lønniveau kan sammenlignes med vicedirektører i Løngruppe 2 (Lønramme 38) i Rammeaftale om kontraktansættelse af chefer i staten.

Dit primære arbejdssted vil være VisitDenmarks hovedkontor på Islands Brygge 43 i København. Du kan forvente en del rejseaktivitet til både samarbejdspartnere i Danmark og til VisitDenmarks markedskontorer i udlandet.

Ansøgning

Rekrutteringsprocessen varetages af Executive Search virksomheden Odgers Berndtson. Motiveret ansøgning og CV sendes til partner Jens Beck via mail jens.beck@odgersberndtson.dk, som også kan kontaktes for yderligere information om jobbet. Odgers Berndtson er ansvarlig for behandling af dine data i forbindelse med rekrutteringen.

Ansøgningsfristen løber til og med fredag den 29. september 2023.

Kandidater til stillingen kan forvente at skulle gennemgå test i rekrutteringsprocessen.

VisitDenmark ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle jobansøgere. Vi opfordrer
derfor alle til at søge stillingen uanset alder, køn, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.

Om VisitDenmark

VisitDenmark er en organisation under Erhvervsministeriet, som markedsfører Danmark som rejsemål i udlandet. Derudover udarbejder vi analyser og udvikler viden om turisten og turismen i Danmark til gavn for alle aktører i dansk turisme.

Vores opgaver løses i tæt samarbejde med de andre offentlige turismeaktører i Danmark samt virksomheder i Danmark og i udlandet.
Vi er 85 faste medarbejdere fordelt på hovedkontoret i København og otte markedskontorer i Europa, USA og Asien.