VisitDenmark
Par på Skaarupøre Vingaard

Udenlandske turoperatører deltog i 1141 virtuelle møder med danske turismepartnere

2/9/2021

I alt mødte 94 repræsentanter fra den danske turistindustri og 81 internationale turoperatører hinanden på kryds og tværs under ’The Land of Everyday Wonder’-workshoppen. 

Toneangivende turoperatører og rejseagenter fra Frankrig, Italien, Storbritannien, USA og Holland satte sig den 3. og 4. februar godt til rette foran computeren for at mødes med en række danske partnere. 

Det skete i forbindelse med den virtuelle VisitDenmark-workshop ’The Land of Everyday Wonder,’ som var den første af sin slags. Over to dage kunne deltagerne booke en række individuelle møder med hinanden.

Selv om man ikke kan rejse til Danmark i øjeblikket, så forbereder de danske destinationer, turismevirksomheder og de internationale turoperatører sig på, at rejseaktiviteten på et tidspunkt begynder igen. Turoperatørerne fornyer derfor for tiden deres rejsetilbud, hvilket giver mulighed for at øge udbuddet af rejser til Danmark. Netop af den grund er de særligt interesserede i at kende til så meget af landet som muligt og for at knytte nye aftaler med danske turismeaktører.

Lærte hele tiden noget nyt

Regional Director Marya Valli fra rejseselskabet Butterfield & Robinson har specialiseret sig i ture til Danmark for særligt amerikanske turister, og hun havde i alt 18 møder med danske udbydere. Det var hendes første virtuelle workshop, og hun kunne slukke computeren efterfølgende med en masse nyttig viden.   

”Workshoppen var en stor hjælp til at lære mere om vingårde, museer, madskoler, venlige skippere og nye udendørs aktiviteter, som vi kan inkludere i vores rejseprogrammer, og så var det en god måde at connecte med unikke hoteller på. I disse usikre tide hvor vi ikke kan rejse for at møde hinanden ansigt-til-ansigt, så var det en hjælp at kunne mødes virtuelt med personer, der er en hjælp til at opbygge viden om danske muligheder til fremtidige programmer," fortæller Marya Valli. 

Butterfield & Robinson fokuserer på unikke, private, aktive og madbaserede oplevelser i det eksklusive segment. Deres kunder vil især gerne møde danske kunsthåndværkere, passionerede guider og kokke og lære mere om Danmarks bæredygtige vej og at cykle i naturen. På grund af COVID-19 har deres kunder i øjeblikket et særligt fokus på private ture, mindre overnatningssteder og aktiviteter med afstand, og så er de tiltrukket af regioner, der har håndteret krisen effektivt og derfor virker mere ”sikre,” forklarer hun.  

Marya Valli var særligt imponeret over den viden og de kreative idéer som kom fra de regionale repræsentanter på workshoppen, og så blev hun klogere på flere overnatningsmuligheder til fremtidige rejseprogrammer. 

”Jeg lærte noget nyt næsten hver gang. At blive klogere på Dragsholms Slots udviklingsplaner, få en fornemmelse af Jørgensens Hotel og Steigenberger Alsik Hotel & Spa var også nogle af de ting, der skilte sig ud”, fortæller hun. 

I disse usikre tide hvor vi ikke kan rejse for at møde hinanden ansigt-til-ansigt, så var det en hjælp at kunne mødes virtuelt med personer, der er en hjælp til at opbygge viden om danske muligheder til fremtidige programmer.

Turisterne vil gerne føle sig lokale

Hollandske Buro Scanbrit var også en af de 81 turoperatører, der deltog i de virtuelle møder. 

Her forklarer Product Manager Carla Hazenberg, at de hollandske familier er særligt interesserede i børnevenlige aktiviteter og i at være aktive i naturen og at lære mere om Danmarks vikingehistorie. Ferier for par handler ofte om at kunne hike eller cykle i naturen kombineret med kulturelle oplevelser.  

Hos Buro Scanbrit håber man på, at workshoppen er et tiltag, der kommer til at gentage sig.  

”Det har været en rigtig god mulighed for os til at fastholde kontakten til eksisterende udbydere og til at møde nye på - især i denne tid. Da vi ikke har mulighed for at komme til Danmark lige nu, kan vi stadig være opdaterede omkring destinationsnyheder, og det bruger vi til at blive endnu bedre til at informere vores kunder om den destination, de skal til,” siger Product Manager Carla Hazenberg fra Buro Scanbrit. 

Franske Comptoir Des Voyages arrangerer ture for par, familier og små vennegrupper, og de oplever også en efterspørgsel på udendørs aktiviteter, små gruppeture, mødet med lokale ildsjæle og lokale traditioner.

”Det, der er vigtigt for os, er, at de rejsende føler sig som lokale, når de er afsted, og det kan man gøre gennem overnatningsmulighederne eller med de forskellige oplevelser, som de får på turen, forklarer David Chaboisson,” der er chef for franske Comptoir Des Voyages’ Nordeuropa kontor.

Derfor gjorde det også en forskel, at der på den nyligt afholdte workshop var fokus på mange forskellige slags udbydere fra det samme land.  

”Når et event kombineres med andre skandinaviske lande, så er der færre partnere fra hvert sted, og så oplever vi ofte det samme. Med et Danmarkfokuseret event havde vi mulighed for at opleve flere nye ting og nye partnere. Danmark er ofte reduceret til København, men et event som dette, viser, at der også er meget andet at opleve,” siger han.

Varieret billede af Danmark

Det er netop også det, som var formålet bag ’The Land of Everyday Wonder’-workshoppen, forklarer Ninna Seerup, der er Travel Trade Manager for det britiske og amerikanske marked. 

De internationale turoperatører er vigtige distributions- og kommunikationskanaler, der kan sætte Danmark på verdenskortet. Ved at møde en bred skare af danske partnere lige fra Thunø Mejeri til Radisson får de et mere varieret billede af, hvad Danmark har at byde på.   

”Jeg kan høre, at det betød meget, at workshoppen var virtuel, for det gjorde det nemmere for hele Danmark og hele verden at være med. På den måde kom der et talerør, som der ikke har været før, og der var en efterspørgsel på flere typer af oplevelser rundt i hele Danmark. ’Travel trade’ er ikke helt så kendt og brugt i Danmark, så det var samtidig en god måde at få fortalt, hvorfor det er et vigtigt fokusområde i flere lande. Samtidig kunne vi vise turoperatørerne alt det fine, som Danmark har at byde på – lige fra den lokale whisky til østerssafari,” siger Ninna Seerup, Travel Trade Manager i VisitDenmark UK & US. 

Samarbejdet med turoperatørerne vil fortsat være et fokusområde i VisitDenmark, og derfor vil hun og kollegerne nu kigge på evalueringerne fra workshoppen og vende mulighederne for fremtidige virtuelle events.