Turisterne vil gerne føle sig lokale
Hollandske Buro Scanbrit var også en af de 81 turoperatører, der deltog i de virtuelle møder.
Her forklarer Product Manager Carla Hazenberg, at de hollandske familier er særligt interesserede i børnevenlige aktiviteter og i at være aktive i naturen og at lære mere om Danmarks vikingehistorie. Ferier for par handler ofte om at kunne hike eller cykle i naturen kombineret med kulturelle oplevelser.
Hos Buro Scanbrit håber man på, at workshoppen er et tiltag, der kommer til at gentage sig.
”Det har været en rigtig god mulighed for os til at fastholde kontakten til eksisterende udbydere og til at møde nye på - især i denne tid. Da vi ikke har mulighed for at komme til Danmark lige nu, kan vi stadig være opdaterede omkring destinationsnyheder, og det bruger vi til at blive endnu bedre til at informere vores kunder om den destination, de skal til,” siger Product Manager Carla Hazenberg fra Buro Scanbrit.
Franske Comptoir Des Voyages arrangerer ture for par, familier og små vennegrupper, og de oplever også en efterspørgsel på udendørs aktiviteter, små gruppeture, mødet med lokale ildsjæle og lokale traditioner.
”Det, der er vigtigt for os, er, at de rejsende føler sig som lokale, når de er afsted, og det kan man gøre gennem overnatningsmulighederne eller med de forskellige oplevelser, som de får på turen, forklarer David Chaboisson,” der er chef for franske Comptoir Des Voyages’ Nordeuropa kontor.
Derfor gjorde det også en forskel, at der på den nyligt afholdte workshop var fokus på mange forskellige slags udbydere fra det samme land.
”Når et event kombineres med andre skandinaviske lande, så er der færre partnere fra hvert sted, og så oplever vi ofte det samme. Med et Danmarkfokuseret event havde vi mulighed for at opleve flere nye ting og nye partnere. Danmark er ofte reduceret til København, men et event som dette, viser, at der også er meget andet at opleve,” siger han.
Varieret billede af Danmark
Det er netop også det, som var formålet bag ’The Land of Everyday Wonder’-workshoppen, forklarer Ninna Seerup, der er Travel Trade Manager for det britiske og amerikanske marked.
De internationale turoperatører er vigtige distributions- og kommunikationskanaler, der kan sætte Danmark på verdenskortet. Ved at møde en bred skare af danske partnere lige fra Thunø Mejeri til Radisson får de et mere varieret billede af, hvad Danmark har at byde på.
”Jeg kan høre, at det betød meget, at workshoppen var virtuel, for det gjorde det nemmere for hele Danmark og hele verden at være med. På den måde kom der et talerør, som der ikke har været før, og der var en efterspørgsel på flere typer af oplevelser rundt i hele Danmark. ’Travel trade’ er ikke helt så kendt og brugt i Danmark, så det var samtidig en god måde at få fortalt, hvorfor det er et vigtigt fokusområde i flere lande. Samtidig kunne vi vise turoperatørerne alt det fine, som Danmark har at byde på – lige fra den lokale whisky til østerssafari,” siger Ninna Seerup, Travel Trade Manager i VisitDenmark UK & US.
Samarbejdet med turoperatørerne vil fortsat være et fokusområde i VisitDenmark, og derfor vil hun og kollegerne nu kigge på evalueringerne fra workshoppen og vende mulighederne for fremtidige virtuelle events.