banner fra #baredanmark kampagne fra fyn

19 destinationer eksponeret på 1.400 outdoor plakater

25.6.2020
Foto: destination fyn

I den kommende tid bliver 19 danske destinationer vist frem på 1.400 outdoor plakater i hele landet. Det sker som del af kampagnen ”Meget mere end bare Danmark”, som har skabt flotte resultater i de første uger, kampagnen har kørt. 

Fyn er meget mere end bare eventyr. København er meget mere end bare kanalrundfart. Og Limfjorden er meget mere end bare friske rejer. 

1.400 outdoor plakater med budskaber som disse vil være at finde overalt i Danmark fra mandag den 22. juni og to uger frem. Det sker som led i kampagnen ”Meget mere end #baredanmark”, som skal inspirere danskerne til at holde ferie hjemme i år. 

”Jeg er stærkt begejstret over det samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme og alle destinationsselskaberne, som vi på lyntid fik op at stå. Det vidner om en agilitet, handlekraft og samarbejdsvilje, der forhåbentlig vil danne skole for vores fremtidige samarbejde. Med VisitDenmark ved det kreative ror har vi i fællesskab udviklet en kampagne, der ser ud til at virke efter hensigten, nemlig at få danskerne til at have en egentlig ferieadfærd i Danmark i år, altså skifte landsdel og købe overnatninger, oplevelser og selvforkælelse,” siger Jens Müller, direktør i Destination Sjælland og formand for Danske Destinationer, som blandt andet står bag kampagnen. 

De 1.400 outdoor plakater har 19 forskellige motiver. Nemlig ét for hver destination, som deltager i kampagnen. Plakaterne vil blive placeret rundt omkring i landet og skal være med til at inspirere danskerne til at holde ferie på kryds og tværs af landet og overbevise dem om at besøge nye steder, de ikke før har været. 

#baredanmark

Foto:VisitDenmark

Danskerne har delt 13.000 billeder

Outdoor plakaterne bygger videre på tre ugers intensiv kampagneindsats. 

Kampagnen blev lanceret den 28. maj ved, at 100 influenter fra hele landet delte deres ferieoplevelser i Danmark med hashtagget #baredanmark. Ugen efter begyndte en tv-kampagne med Martin Brygmann, som på sin velkendte humoristiske facon minder danskerne om, at de ikke skal tage Danmark for givet. 

Filmen er vist over 1 million gange på tv og sociale medier, og meget tyder på, at danskerne har taget budskabet til sig. Indtil videre er næsten 13.000 billeder delt på sociale medier med hashtagget #baredanmark, og et udvalg af billederne kan ses på hjemmesiden www.megetmereendbare.dk.  

”Vi er superglade for, at så mange danskere har engageret sig i kampagnen og delt billeder af deres ferieoplevelser i Danmark. Der er virkelig mange gode billeder og variationen er stor. Faktisk bliver jeg selv nysgerrig efter at vide, hvor nogle af billederne er taget, og der er mange steder, jeg godt kunne tænke mig at kende bedre. Den følelse er der nok mange, der deler, når de ser billederne,” siger Jacob Lisbygd, som er senior projektleder på kampagnen i VisitDenmark. 

Motiverne spænder fra alt fra private snapshots af frokost i det frie, hygge med vennerne og nuttede børn til pittoreske billeder af blomstrende marker, stemningsfulde bybilleder og vidunderlige udsigter.       

Nye fase 

I juli går kampagnen ind i en ny fase. 

”Danskerne er ved at have booket deres sommerferie, og derfor vil næste fase af kampagnen være mere taktisk og handle om at overbevise danskerne om at tage på udflugter og smutture rundt i landet. Også her vil vi have fokus på at få danskerne ud og opleve noget nyt og gerne i en anden ende af landet,” siger Jacob Lisbygd. 

I juli lanceres også en podcast, hvor kendte danskere quizzer om deres viden om destinationerne i Danmark. Samtidig har VisitDenmark indgået et samarbejde med TV2, som betyder, at ”Go’ Aften Danmark” over fem uger vil tage ud til alle destinationer i Danmark og rapportere om lokale særkender. 

Efter den 31. august går kampagnen ind i sidste fase målrettet ferieoplevelser i sensommeren og op mod efterårsferien. 

Bag kampagnen står 19 danske destinationer, Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark. Dertil kommer, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har været med til at finansiere kampagnen. 

Destinationerne i kampagnen er Destination Nord, Destination Nordvestkysten, Destination Limfjorden, Destination Himmerland, VisitAarhus, Destination Vesterhavet, Turistsamarbejdet Kystlandet, Samsø Kommune, Destination Sydvestjylland, Destination Trekanten, Destination Sønderjylland, Destination Fyn, VisitNordsjælland, Wonderful Copenhagen, Destination Sjælland, VisitFjordlandet, Destination SydkystDenmark, Visit Lolland-Falster og Destination Bornholm.