The sustainable and floating Green Island in Copenhagen harbour

Bæredygtigt indhold til turisterne

12/18/2020

Bæredygtighed er en subtil del af kommunikationen om Danmark som feriedestination. Det understreger VisitDenmarks nye bæredygtighedsstrategi for content og presse. Dermed fortsætter kommunikationen som hidtil men med ekstra fokus på bæredygtighed på tværs af kanaler.

’Sustainable travel in Denmark – the joy of going green’. Sådan lyder overskriften på en bæredygtighedssektion på VisitDenmarks hjemmeside.

Siden samler meget af det bæredygtige indhold, som allerede eksisterer på tværs af kanaler. Det er blandt andet ideer til oplevelser, transport og overnatningsformer, som skal gøre det nemmere at planlægge en grøn ferie i Danmark.

Siden er blot et af tiltagene i indsatsen som også indeholder en plan for sociale medier, nyhedsbreve og presse. Målet er at integrere bæredygtighed på tværs af alt indhold og ikke som et særskilt tema. 

”Vi har længe arbejdet med bæredygtighed i både content- og presseindsatser ved at fremhæve de danske styrkepositioner som vores cykelkultur, havnebade og god plads. Med den nye strategi skruer vi lidt mere op men stadig subtilt, og med et glimt i øjet,” siger Laura Hall, som er Senior Content Manager i VisitDenmark.

Bæredygtige forventninger 

Flere og flere turister forventer, at bæredygtighed vil påvirke deres fremtidige rejsevalg. Det viser en stor undersøgelse, som VisitDenmark offentliggjorde i september i år.

Ifølge undersøgelsen er det eksempelvis 44 procent af tyskerne, der forventer, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn i høj eller meget høj grad vil få betydning for deres fremtidige rejsevalg. 

”Der kommer mere og mere fokus på bæredygtighed hos turisterne, og Danmark har i den forbindelse allerede en god position. Derfor er det også vigtigt, at vi fortsat fokuserer på at levere, når turisterne er her og ikke overkommunikerer bæredygtighed eller greenwasher, for det er der ikke behov for,” siger Laura Hall.  

I 2020 er andelen af de grønne idealister i Tyskland, der opfatter Danmark som en attraktiv feriedestination steget fra 47 pct. i 2019 til 63 pct. i 2020, viser den samme undersøgelse. 

Internationale medier

Bæredygtighed står også højt på agendaen hos de internationale rejseredaktører- og journalister. VisitDenmarks internationale presseteam har længe haft fokus på bæredygtighed i deres daglige arbejde med medierne, og som del af den nye strategi vil de ud over inspiration til bæredygtige historier også dele baggrund og fakta om bæredygtighed i Danmark. 

”Bæredygtighed er allerede en naturlig del af alt, hvad vi gør ift. international presse, eksempelvis når vi taler om dansk livsstil og kultur. Nu formaliserer vi dialogen omkring bæredygtighed en smule mere ved at dele baggrund og fakta om emnet. På den måde kan vi underbygge dialogen med medierne, og vi undgår greenwashing,” siger Kathrine Lind Gustavussen, som er international PR konsulent i VisitDenmark. 

Se sektionssiden for bæredygtighed
 

Kathrine Lind Gustavussen
Vil du vide mere?

Int. PR Consultant

klg@visitdenmark.com

Direkte:+45 3288 9976
Mobil:+45 2065 3358