Karpenhøj Aarhus

Ekstraordinær indsats skal løfte kendskabet til Danmark som mødedestination

13.1.2023
Foto: Jacob Hansen

Gastronomiske oplevelser formidlet af lokale ildsjæle skal øge kendskabet til Danmark blandt de internationale mødeindkøbere. 

For at positionere Danmark som mødedestination kører VisitDenmark en ekstraordinær indsats over for de internationale mødeplanlæggere de kommende tre måneder. 

”Vi oplever, at der efter corona-pandemien er kommet mange nye folk i branchen, som ikke kender Danmark så godt. Så der er brug for at løfte kendskabet til de danske styrkepositioner, og derfor kører vi i starten af året en ekstraordinær kampagne for at sikre, at Danmark er top of mind hos de internationale mødeindkøbere,” siger Lene Hylleberg, Senior Brand & Relationship Manager i VisitDenmark. 

Normalt kører VisitDenmark kun mødekampagner i foråret og efteråret op til de to store messer IMEX og IBTM, og det er derfor helt ekstraordinært at iværksætte en kampagne i januar. 

Lokale oplevelser trækker 

Indholdsmæssigt sætter kampagnen spot på de oplevelser, som ligger uden for mødelokalet. Dermed spiller kampagnen ind i en af de stærke tendenser i turismen.  

”Efter flere år med nedlukninger er virksomhederne blevet verdensmestre i online møder, og der skal mere end et velfungerende mødelokale til at arrangere et stort møde eller en konference i udlandet. Mødeindkøberne søger aktiviteter og oplevelser, som styrker sammenhold og plejer relationer,” siger Lene Hylleberg. 

”Vi mærker en stor interesse for udendørsoplevelser, der er lokalt forankrede, og som kan give mødedeltagerne en fælles oplevelse. Den hænger godt sammen med en af tendenserne, vi ser i turismen i øjeblikket, som handler om, at vi gerne vil leve som de lokale og bidrage positivt til det område, vi besøger, når vi rejser,” siger hun. 

I kampagnen er bæredygtig gastronomi det overordnede tema, og i en række videoer kommer man helt tæt på de lokale gastronomiske oplevelser, når fire ildsjæle tager seerne med ud at plukke tang, sanke bær, dyrke grøntsager og lave mad over bål. 

Seks markeder 

Kampagnen kører fra begyndelsen af januar til slut marts på digitale medier i Tyskland, Holland, Sverige, Norge, Storbritannien og USA. 
I perioden vises 15 sekunders videoer fra de fire største mødedestinationer, Destination Nord, VisitAarhus-regionen, Wonderful Copenhagen og Destination Fyn, og kampagnen afrundes med en hero-video, hvor hele Danmark vises frem. 

Kampagnen genbruger i vidt omfang indholdet fra efterårets ”Ever Wonder” kampagne og tilføjer nyt i form af blandt andet en video fra Karpenhøj i Aarhus. 

I februar udkommer en artikel i fagmediet C&IT, som skal skabe engagement hos de internationale mødebookere gennem blandt andet video, billeder og fortællinger fra de fire destinationer. Samtidig udsendes nyhedsbreve om hver destination, ligesom der bliver postet løbende på LinkedIn i kampagneperioden. 

Alle aktører er velkomne til at deltage i kampagnen og bruge content herfra på egne platforme. 

Se toolbox

Videoer

Steffen from Østergro/GroSpiseri in Copenhagen
Foto: Jacob Hansen
Teambuilding instruktor Karen at Karpenhøj Nature Center in Aarhus
Foto: Jacob Hansen
Rikke with a team foraging on Fyn
Foto: Jacob Hansen
Chef Mathilde from restaurant Blink foraging seaweed by the beach in Skagen, North Jutland
Foto: Jacob Hansen