VisitDenmark
Hot dog from organic hot dog stand "DØP" in Copenhagen

Fejringen af Danmarks pølsevogn kom i 125 internationale medier

1/29/2021

Fortællingen om den folkekære fastfood er nået bredt ud på de sociale medier og i den udenlandske presse.

Da den danske pølsevogn fyldte 100 år den 18. januar, blev det omtalt i en række danske medier. Også i udlandet har nyheden om ’café fodkold’ været populær.

VisitDenmarks markedskontorer er således indtil videre lykkedes med at generere omtaler i 125 internationale medier som VG i Norge, Expressen i Sverige og La Stampa i Italien ved hjælp af pitches og pressemeddelelser.

Særligt i Tyskland har medierne været glade for at skrive om den danske delikatesse og dens velkendte stand.

Her er det blevet til 84 artikler i blandt andet Frankfurter Allgemeine Zeitung, Welt am Sonntag og nogle af de største regionale dagblade som Südwest Presse og Stuttgarter Zeitung.

”Medierne er vilde med jubilæer og baggrundshistorier om folkekære ting, og tyskerne har altid elsket den danske hotdog, så det været et perfekt match for os. Selv om mange tyskere har fået øjnene op for, at dansk mad er meget mere end det, så er det for mange først en ’rigtig’ dansk sommerferie, når de har fået en dansk hotdog og en softice mindst en gang på ferien,” siger PR- & pressemanager Lea Weber fra VisitDenmarks tyske markedskontor.  

Det tyder samtidig på, at pølsevognen og den danske hotdog er en historie, der kommer til at leve i længere tid. Både i Tyskland og hos flere af de andre markedskontorer har medierne vist interesse i at lave yderligere historier i løbet af året.

En del af dansk madkultur

Samtidig med jubilæet lancerede VisitDenmark en film til de sociale medier om den originale danske street food, som også har været populær.  

På Facebook nåede videoen ud til over 1.000.000 brugere, hvoraf mere end 130.000 så størstedelen af filmen, og den har fået mere end 42.000 interaktioner som kommentarer, likes og delinger. På Instagram har videoen fået over 58.000 views og flere end 6.300 interaktioner som kommentarer og likes.

VisitDenmark har et stort fokus på dansk gastronomi, og derfor kan en historie som pølsevognens jubilæum bruges som løftestang til en større fortælling. Det fortæller Anders Rosbo, der er kommunikationschef i VisitDenmark.

”Dansk madkultur spiller en væsentlig rolle i vores internationale markedsføring, og den gastronomiske udvikling af hotdoggen fungerer som et godt eksempel på den udvikling, det danske køkken har været igennem,” siger Anders Rosbo.

Video: Pølsevognen fylder 100 år

Se filmen om den danske pølsevogn her – den er produceret af Laban Stories: