filmhold på camping på sjælland

Filmhold fulgte nederlandske campister rundt på Sjælland

4.7.2025
Foto: ACSI

Små film om mad over bål og keramikworkshop skal vise nederlandske campister, hvorfor de skal vælge Sjælland som deres næste rejsemål. Filmene er blevet til i et samarbejde mellem Destination Sjælland, VisitDenmark og to store campingaktører i Europa. 

I maj måned var to par fra Nederlandene på campingtur på Vestsjælland – ikke som almindelige turister, men som testpersoner i ACSIs populære Freelife TestTour. 

ACSI er Europas førende campingspecialist og på deres Freelife TestTour udvælges testpersoner gennem en konkurrence til at afprøve udstyr og nye destinationer i Europa. 

De to vinderpar fra Nederlandene blev udstyret med nye elbiler og campingvogne, mens et professionelt filmhold fra ACSI fulgte dem rundt på Sjælland og dokumenterede deres oplevelser med alt lige fra keramikworkshop til mad over bål og vinsmagning. 

Filmholdet var inviteret af VisitDenmark og Destination Sjælland som en del af en målrettet indsats for at øge rejselysten til Vestsjælland for campister i Nederlandene. 

En anderledes løsning 

”Med 22 campingpladser fordelt på hele destinationen udgør camping vores største overnatningsform. Der er stort potentiale for vækst i netop dette segment og særligt, hvis vi kan tiltrække gæster i skuldersæsonen. Kombinationen af, at nederlænderne holder ferie i maj, samt at antallet af nederlandske campister er i vækst, gjorde det interessant for os at satse på dette marked,” siger direktør Morten Jensen fra Destination Sjælland og fortsætter: 

”Som et af de mindre destinationsselskaber, har vi også en lidt mindre økonomi til at markedsføre vores område i udlandet og det sammen med vores urokkelige forkærlighed for at gøre tingene lidt anderledes, banede vejen for samarbejde med VisitDenmark og de to campingaktører.”   

To campingruter og et filmhold

I stedet for en klassisk kampagne blev løsningen et samarbejde med to store, men ret forskellige campingaktører. 

Først indgik Destination Sjælland og VisitDenmark et samarbejde med Europas største autocamperforbund NKC, som bl.a. sælger grupperejser målrettet campister med autocampere, der søger en færdigpakket ferie – ofte med rejseleder tilknyttet. 

Til NKCs program sammensatte Destination Sjælland i samarbejde med en række lokale aktører to forskellige ture målrettet målgrupperne ”livsnydere og kulturelskere” og ”samvittighedsfulde familier”, som typisk rejser i den nederlandske majferie. 

Derudover blev der indgået en aftale med ACSI, som ud over bookingportaler udbyder campingguides og det meget udbredte ACSI Campingkort, som giver rabat hos udvalgte campingpladser i hele verden – også på Sjælland. 

Gennem ACSI er de sjællandske campingoplevelser blevet testet og dokumenteret i både film og billeder, og materialet bliver delt på ACSIs forskellige kanaler, ligesom VisitDenmark og Destination Sjælland kan bruge og dele materialet. 

En troværdig anbefaling af Vestsjælland

”Da vi arbejdede med et begrænset budget og en destination, som ikke er kendt i Nederlandene, måtte vi finde samarbejdspartnere, der kunne hjælpe med både at udvikle godt content og sprede budskabet,” siger Maudy van der Laan-Zweekhorst, Senior Marketing Manager i VisitDenmark Nederlandene om valget af de to samarbejdspartnere. 

”Samarbejdet med NKC og ACSI giver os mulighed for at fortælle om Sjælland på nye måder. Historien bliver fortalt gennem testpersonerne, og det er deres oplevelser, som bliver synliggjort i blandt andet podcasts, nyhedsbreve og på sociale medier over for en meget relevant målgruppe. Og til forskel fra en klassisk kampagne forsvinder indholdet ikke bagefter,” siger hun. 

Lokalt engagement

Turene med filmholdet blev gennemført fra den 11. til den 17. maj 2025, mens det danske forårsvejr viste sig fra sin bedste side. 
Tilbagemeldingerne fra både testpersoner og de to samarbejdspartnere har været meget positive. Det skyldes ikke mindst de lokale aktørers engagement. 

”Samarbejder som disse kræver selvfølgelig en del koordinering af os, men mindst lige så vigtigt er det, at aktørerne møder initiativet med velvilje og engagement, og det gjorde de til fulde,” afslutter Morten Jensen.