Christianshavn brightly coloured houses plus kayak

Fuld fart på markedsføringen i Tyskland, Norge og Holland

Foto: Mathias Brandt

Turisternes bookingmønstre ser radikalt anderledes ud end sidste år, og i mange lande bliver der stadig booket sommerferie. VisitDenmark lancerer nye kampagner over sommeren for at tiltrække så mange turister som muligt i takt med, at markeder åbner og restriktioner ophæves. 

Danmark såvel som Europa er stadig i gang med åbne, og VisitDenmark er klar til at igangsætte kampagner, lige så snart markeder åbner, og restriktioner ophæves. 

Om få dage lancerer VisitDenmark en kampagne for at få nordmændene, der fra den 4. juli frit kan rejse til Danmark, til de fire storbyer. I sidste uge gik en stor kystkampagne i Holland i luften. Og i Tyskland og Norge går kampagnerne, der blev lanceret i begyndelsen af juni, ind i en ny fase med særligt fokus på sensommeroplevelser og oplevelser i byerne. 

”Dansk turisme befinder sig fortsat i en meget usædvanlig situation, som kræver en høj grad af agilitet. I VisitDenmark er vi klar til at gå ind på markederne, når de åbner igen, og sætte ind der, hvor der er ledig kapacitet i dansk turisme,” siger marketingdirektør Janne Grønkjær Henriksen, VisitDenmark. 

Henover sommeren vil en række aktiviteter have fokus på at trække turister til København, Aarhus, Aalborg og Odense, og det sker i samarbejde med transportører som Deutsche Bahn, DFDS og SAS for at flytte så mange turister som muligt. 

Samtidig er VisitDenmark gået i gang med at teste italienernes og franskmændenes interesse for at rejse til Danmark i seks dage. 

Video

Kampagne med DFDS i Norge

Nye aktiviteter undervejs

”Den nuværende regel om minimum seks overnatninger afholder langt de fleste storbyturister fra at rejse til København. Når reglen bliver ophævet, er vi klar til at trykke på knappen og sætte fuld tryk på kampagner, der kan få turisterne tilbage til hovedstaden og igen skabe liv på byens hoteller restauranter, butikker og attraktioner,” siger Janne Grønkjær Henriksen. 

Ifølge VisitDenmarks beregninger er det 35 procent af de udenlandske turister, som tilbringer minimum seks nætter i Danmark i sommermånederne juli og august. 
Tallet er dog et gennemsnit, der dækker over betydelige forskelle. For eksempel har 80 procent af turisterne i feriehusene minimum seks overnatninger, mens det kun drejer sig om 4 procent af hotelturisterne. 

Da situationen udvikler sig løbende, bliver kampagnerne på den længere bane først planlagt på den anden side af sommerferien. Men allerede nu er der meget, der tyder på, at der bliver nye hensyn at tage. 

”Turisternes bookingmønstre i år ligner ikke noget, vi har set før. Mange turister har forholdt sig afventende med at booke, og noget tyder på, at der er en stor gruppe, der udskyder rejsen til næste år, men som allerede begynder deres planlægning i år. Det skal vi også tage højde for i vores marketingplaner, når vi kommer ind i efteråret,” siger Janne Grønkjær Henriksen. 

Tyskland: Gode resultater og stor interesse for sikkerhed

I Tyskland er første fase af ”Endlich Wieder” kampagnerne afsluttet med flotte resultater. I alt blev Ostsee videoerne vist mere end 16 mio. gange og Nordsee videoerne mere end 14,5 mio. gange. Især på YouTube ligger resultaterne betydeligt over benchmark for andre kampagner, der er gennemført i 2020. 

Da der fortsat er ledig kapacitet i september, bliver kampagnen forlænget med fokus på voksne par og familier med førskolebørn. 

Anden fase af ”Endlich Wieder” er gået i gang med fokus på at markedsføre sensommeroplevelser på destinationerne. 

Tryghed og god hygiejne spiller en stor rolle for tyskerne, og derfor har VisitDenmark oprettet en informationsside om sikker rejse i Danmark. Siden besøges flittigt, og der bliver i gennemsnit brugt 4 minutter på siden. 

De tyske medier viser også stor interesse for Danmark. Siden grænseåbningen har VisitDenmark registeret 226 artikler med et samlet læsertal 9 millioner. Det er blandt andet pressemeddelelser om åbningen af hhv. Holmegaard Værk samt Kongehallen i Sagnlandet Lejre, som har sikret stor eksponering af Danmark i de tyske medier.  Fx i Nordwest Zeitung, der har bragt omtale af Holmegaard Værket 
 

Norge: Fokus på storbyerne

I Norge er første fase af ”It’s time” kampagnen også afsluttet med gode resultater. Kampagnen blev lanceret af en række loyale influencers, som i tre uger har delt deres oplevelser fra tidligere besøg i Danmark med deres følgere. Dette spor burde være afsluttet nu, men da der er mange trofaste ambassadører med meget på hjerte, fortsætter de stadig med at dele indhold om Danmark. 

Flere end 2,2 millioner nordmænd har set kampagnen, som indeholdt video og er kørt ud på bl.a. display bannere og social media. 

Eksempler på omtale fra influencers:
Helleskitchen
Juliesmatblogg
The Travel Inspector 

Anden fase er gået i luften med særligt fokus på København, Aarhus, Aalborg og Nordjylland. Fra uge 28 bliver der sat ekstra tryk på markedsføringen, da nordmændene fra den 4. juli ikke længere skal leve op til kravet om minimum 6 overnatninger for at rejse ind i Danmark. 
 

Holland: Kampagne for kystferie i gang

Som konsekvens af, at hollænderne fra den 27. juni igen kan rejse til Danmark, gik to kampagner i luften i uge 27 målrettet dels voksne par, dels børnefamilier.

Også i Holland anvendes kommunikationskonceptet ”It’s time” med budskaber tilpasset målgrupperne. 

Som del af indsatsen kører VisitDenmark for første gang reklamer i prime time på de store nationale tv-kanaler sideløbende med annoncering via Google Display, Facebook og Instagram mv.  

Resultaterne af den store Danmarkseksponering har vist sig i form af  mere end en fordobling af de organiske søgninger på ferie i Danmark sammenlignet med ugen før, kampagnen gik i luften.