Global Wonder Workshop går i dybden med Danmark
67 turoperatører fra 12 markeder deltog på VisitDenmarks Global Wonder Workshop i januar. Og der var stor interesse for Danmark, og hvad 47 danske turismeaktører kunne tilbyde. Turoperatørerne efterspørger især lokale oplevelser, de kan formidle videre til deres kunder.
674 møder blev det til, da VisitDenmark havde sat danske turismeaktører og internationale turismeaktører stævne på Global Wonder Workshop den 16.-17. januar 2024.
Workshoppen fungerer som en digital speeddating, hvor turoperatørerne booker møder med de danske aktører ud fra en profil, som de har selv lagt op. På den måde sikres et match mellem udbyder og efterspørger.
I år deltog 47 danske turismeaktører og 67 turoperatører fra 12 markeder. En af de danske deltagere var Tom Andersson, Marketing Manager i VisitLæsø, som oplevede god respons fra turoperatørerne og havde en fuld dag booket med møder fra 9-21.
”Styrken i denne form for workshop - set fra en turistorganisations side - er helt klart, at vi får turoperatørerne direkte i tale. Som turistkontor møder vi slutbrugerne og kunderne i dagligheden, men grundlæggende ved vi jo ikke, hvordan vi bliver ’solgt’ som destination. Her var der alletiders mulighed for at sælge ind direkte til turoperatørerne, og derved undgå en del flimmer i budskabet,” siger han og peger på, at det var især de amerikanske operatører, som måske ikke helt havde den danske geografi på plads.
Efterspørgsel efter autentiske oplevelser
Også Small Danish Hotels mødte stor interesse fra turoperatørerne.
”Jeg har deltaget på workshoppen før, men aldrig tidligere oplevet så stor interesse. Selv under COVID-nedlukningen var der ikke den samme interesse. For Small Danish Hotels betyder det, at vi får nye samarbejdspartnere i udlandet, som vi også gerne møder face to face på turistmesser og workshops i udlandet, eller når de besøger Danmark. Det er så ekstra positivt for vores type af hoteller, at efterspørgslen efter individuelle og private hoteller, badehoteller og kroer er stigende, fordi de giver gæsterne en mere autentisk og lokal oplevelse,” siger Flemming Gade Hansen, salgschef i Small Danish Hotels og tilføjer:
”Jeg kan kun anbefale, at vi går sammen om at markedsføre og sælge Danmark over for udenlandske agenter og turoperatører.”
En bred repræsentation af Danmark
For VisitDenmark er det vigtigt, at det er de danske turismeaktører, der selv kan fortælle historierne til turoperatørerne.
”Vi oplever en stigende interesse fra turoperatørerne for at kende Danmark i dybden. Det handler om at finde de oplevelser, som man ikke lige kan google sig frem til eller finde via en OTA. Turoperatørerne skal have personlige oplevelser, som de kan anbefale til deres kunder, fordi det giver værdi at sælge noget unikt. Derfor er det meget vigtigt for os, at turoperatørerne kan mødes direkte med de danske udbydere,” siger Ninna Seerup, Senior Travel Trade Manger for VisitDenmarks markedskontorer i Storbritannien og USA.
Hun understreger, at netop det digitale format giver mulighed for at få nogle af de mindre turismeaktører med på workshoppen. Dermed bliver turoperatørerne mødt med et bredere udsnit af det, Danmark kan tilbyde, end de typisk får på en fysisk messe.
”Mange mindre aktører har ikke mulighed for at bruge penge på messer og events, som kan være ret dyre. De har heller ikke altid mulighed for at tage flere dage ud af kalenderen. Også derfor er de virtuelle møder stadig aktuelle, fordi det kan holdes på et rimeligt niveau,” siger hun.